Wednesday, May 09, 2012

Pengakuan Penyair, Segugus Kunci dan Kehidupan

Pengakuan Penyair dan Segugus Kunci

Tajuk: Pengakuan Penyair
Editor: Rahimidin Zahari dan Shamsudin Othman
Tahun Terbitan: 2012
Penerbit: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia & Persatuan Penulis Nasional Malaysia
Genre: Sastera
Harga: RM 30.00 (Semenanjung Malaysia)
            RM 35.00 (Sabah/Sarawak)
Halaman: 267 halaman
No Resit: ITNM000406 29-4-2012 5:24PM


Poetry don’t have to be
living in a library
there’s poetry that you can see
in the life of everybody
(Pengakuan Penyair; 107)

Barangkali empat baris pertama Poetry yang diambil oleh penyair Jamaluddin D sebagai permulaan tulisannya dalam buku ini sudah cukup menggambarkan keseluruhannya. Puisi yang dipetik dari buku Hearsay Performance Poem Plus susunan Paul Beasley terbitan The Bodley ini berkata puisi adalah kehidupan seseorang manusia itu sendiri. Begitu juga dengan kehidupan dan proses kreatif yang melingkungi seseorang penyair. Buku yang menyentuh proses kreatif jarang amat kita temui di negara ini. Tambahan pula bagi penulisan dalam genre puisi.

Buku proses kreatif di Malaysia lebih terarah kepada penulisan prosa seperti cerpen dan novel. Selalunya penyair hanya akan dipanggil pihak institusi pengajian tinggi untuk berkongsi dengan anak-anak muda yang sedang menuntut dalam jurusan sastera atau seangkatan dengannya sahaja. Selepas itu usaha untuk membukukan apa yang telah dikongsikan itu seakan jarang diambil berat dalam jagat kesusasteraan kita. Jika ada pun seseorang penyair itu membicarakan proses kreatif mungkin barangkali dalam buku autobiografi yang ditulis mereka. Namun, berapa ramai sahajalah penyair yang sempat atau diberi kesempatan untuk menulis autobiografinya sendiri? Malah kadangkala autobiografi ini tidak juga memberi “kepuasan” yang benar kerana penyair kadangkala hanya menyentuh sekilas lalu sahaja mengenai proses kreatif.

Dalam kenadiran buku proses kreatif genre puisi, maka usaha pihak Persatuan Penulis Nasional (PENA) bersama Institut Terjemahan dan Buku Malaysia ini wajar diberi penghargaan. Salam tahniah dan syabas untuk editor bersama buku ini iaitu Saudara Rahimidin Zahari dan Saudara Dr Shamsudin Othman (yang kebetulan kedua-duanya merupakan antara penyair mapan negara) kerana menyedari akan kepentingan buku seumpama ini dalam nuansa sastera tanahair. Buku ini merupakan dokumentasi daripada program yang dianjur oleh PENA yang diberi nama Pengakuan Penyair dalam meneruskan dan memartabatkan posisi Baca Puisi PENA yang telah diadakan sejak pertengahan tahun 90-an lagi.

Sejujurnya apa yang menarik mengenai buku ini selain melihat isi adalah kulitnya. Tepat dan sangat membuatkan bakal pemilik atau pembacanya bertanya sendiri. Apa kaitan buah mangga kunci yang terbuka dengan proses kreatif penyair yang mewarnai buku ini? Persoalan yang akan terus membelenggu fikiran pembaca sehingga usai menekuni buku ini dari helaian pertama hingga ke akhir. Begitu juga saya. Setelah tamat saya merasakan pemilihannya sangat unik. Cuba bayangkan buah mangga itu mewakili seorang penyair dengan imej tertutup dan jarang mahu berkongsi. Menerusi buku ini, segala “rahsia” yang selama ini hanya “terkurung” atau “tertutup” dibuka, diperlihatkan kepada umum. Cuma yang pasti meski mangga kunci ini hanya sebuah, tidak hanya sebatang kunci yang mampu membukanya. Kedudukan diri dan minat yang sama diibaratkan mangga kunci namun “pembukanya” terdiri daripada 34 batang kunci. Pilih sahaja yang mana disukai, justeru mangga kunci akan terbuka dan memperlihatkan dirinya.

Minat dan kesukaan tidak semestinya membawa seseorang penyair itu untuk selalu berkongsi “rasa” dan pengalaman yang serupa. Menerusi buku ini kita dibawa untuk mengembara tidak hanya dalam batang tubuh seorang manusia dipanggil penyair tetapi, 34 orang kesemuanya. Berbagai sebab menjentik mereka untuk mencoret puisi. Sudah pastilah penyair bukan produk yang dikeluarkan “kilang” dan serupa sahaja pengalaman, latar belakang dan tahap pendidikan.

Bercerita mengenai isi, antara yang membuatkan seseorang penyair itu menulis adalah kerana pengalaman peribadi yang diaduk bersama kreatif menghiasi karya-karya tulisan Abdul Hadi Yusoff terutama menerusi puisinya, Jika Perempuan Itu Bernama Sesuatu Yang Tidak Perempuan adalah pengalamannya melihat PATI Vietnam di Pengakalan Chepa.

“Jika perempuan itu bernama
sesuatu yang tidak perempuan
jika kamar tanpa jari-jari lembut membelai
menghayun dodoi lerek ke subuh
atau hilangnya bersama embun putih
sedang di sempadan Vietnam
merpati putih kepatahan sayap
masih lena dengan parut membenam
mimpikan surat perdamaian.”
(Pengakuan Penyair; 4)

Perkara ini dikongsi oleh Nassury Ibrahim (halaman 159), Siti Zainon Ismail yang menulis kerana terkesan melihat allahyarham ayahanda beliau (halaman 211 dan 214) begitu juga dengan Zaiton Ajamain (pada halaman 246).

Ada juga penyair yang menulis puisi kerana terkesan atau merasa pertanggung jawaban kepada tradisi. Ahmad Razali Yusof terkesan kepada pantun dibawah (halaman 16);


Jauh-jauh kapalku datang,
Pasang bendera di hujung tiang;
Jauh-jauh cintaku datang,
Perut lapar menjadi kenyang.
Sementara Salmiah Ismail kerana dibesarkan dalam lingkungan membudayakan tradisi seperti Mak Yong, Wayang Kulit, Main Peteri dan persembahan kebudayaan asal Kelantan yang lainnya. Zaen Kasturi pula kerana rasa pertanggung jawaban terhadap memelihara kelestarian budaya itu sendiri. Zurinah Hassan bertunas bermula dengan minatnya menyimpan lirik lagu yang ditulis dalam buku.

Tidak ketinggalan juga dengan penyair yang mula menulis puisi kerana dilanda kesedihan, kesunyian dan kesakitan. Ini dikongsi oleh Amirul Fakir, Mahaya Mohd Yassin yang mencurah kerinduan kepada suami melalui puisi, Imlan Abadi menulis puisi sebagai cara menyalurkan kesakitan yang dialaminya, Marsli NO dan Lim Swee Tin yang suka bersunyi, Salman Sulaiman yang pendiam dan sejak kecil sudah ditinggal bapa dan Shamsudin Othman yang mengalami onak duri pengajian. Begitu juga dengan penyair yang menulis kerana diserbu rasa dan perasaan seperti Ariff Mohamad dan Zaen Kasturi juga minat yang mendalam terhadap buku dan pembacaan seperti Amaruzati Noor Rahim.

Sementara itu menurut Arbak Othman, Rahimidin Zahari dan Ismas Saring pergaulan telah membuatkan mereka berminat menulis puisi. Baha Zain dan Nassury Ibrahim pula menulis puisi kerana keterjuaan pergelutan dalam kata-kata yang pada pandangan mereka begitu indah untuk diterokai. Jamaluddin D dan Lim Swee Tin dalam pada itu berkata menulis puisi boleh memberi kepuasan yang tidak dapat mereka miliki dengan menulis dalam genre lain. Yang terakhir adalah kerana rasa tanggung jawab moral dan agama kepada masyarakat seperti yang dirasakan oleh Leo AWS, Marzuki Ali, Nassury Ibrahim, Sahrunizam Abdul Talib, Suhaimi Haji Muhammad, Zaiton Ajamin dan Zubir Ali.

Seperti yang telah saya katakan melalui status di laman sosial Facebook (pada 1 Mei 2012), saya mengsyorkan buku ini kepada mereka yang ingin menjadi penyair ataupun penulis sajak pemula yang ingin tahu apa dan bagaimana para penyair mapan kita meraih idea, pengalaman berkarya dan pandangan mereka mengenai dunia puisi dan kepenyairan di Malaysia. Semoga penerbitan seumpama ini bukanlah hanya terhenti disini sahaja. Di masa hadapan saya berharap agar penerbitan yang menghimpunkan proses kreatif dalam genre puisi diteruskan. Buku ini hanya menampilkan (hampir 80%) penulis mapan yang mempunyai jalur yang berbeza dengan penulis muda kini. Mereka rata-ratanya adalah penyair 60-80an. Barangkali sebagai cadangan pihak ITBM-PENA memberi peluang menerbitkan proses kreatif penulis angkatan 90an dan 2000an yang pastinya mempunyai pengalaman yang berbeza.

Seperti kata Sapardi Djoko Damono (halaman 137), “Menjadi pengarang adalah memilih posisi untuk sentiasa bersepi. Ketika orang ketawa ria diluar, pengarang gelisah dikamar, ketika orang riuh-rendah menguruskan segala ragam keperluan, pengarang terasing bersendirian”. Penerbitan seumpama ini sahaja yang membolehkan orang diluar memahami kesukaran yang dialami penulis dan  untuk penulis pula, pengalaman ini boleh menjadi panduan sesama sendiri. Semoga dengan kehadiran penerbitan ini, kita semakin menghargai khazanah sastera tanahair. 

*Ulasan ini ditulis untuk menyertai Pertandingan Ulas Buku ITBM di Blog/Facebook sempena Pesta Buku Antarabangsa, Kuala Lumpur 2012.

2 comments:

Tetamu Istimewa said...

Nampaknya saya terlepas sebuah buku yang menarik. Alangkah ruginya.

hani salwah yaakup said...

Masih boleh dapatkan di kedai buku atau langsung ke ITBM. Tidak ada istilah "terlepas" disini saya kira :)