Monday, May 14, 2012

Membaca, Kopi dan Saya

Saya tidak mampu untuk membaca dalam jangka masa yang panjang jika saya duduk santai dirumah. Ada sahaja projek besar, kurang besar ataupun tidak penting saya akan lakukan dirumah. Biasanya saya hidupkan enjin kereta, bawa emak jalan-jalan iseng. Pandai sangat saya mencari masa untuk buang masa (Haha). Ya dan itu menganggu konsentrasi serta perancangan masa panjang saya dalam menyiapkan pembacaan yang tinggi mengunung yang terpaksa saya ratakan dalam masa beberapa bulan ini. Sebagai seorang pelajar pasca sarjana yang dihambat masa, penyelia yang prihatin malah sekatan emosi yang datangnya bergulir dan rencam, saya perlu sentiasa kekal bersemangat dan fokus.

Kes hilang fokus ataupun tidak mampu untuk kekal berkonsentrasi ini hal biasa. Malah dalam mana-mana ruang perbincangan rakan sepasca sarjana pun mereka mengakui akan hal ini. Ada beberapa hal yang menjadikan perkara ini. Namun yang paling benar dan tepat adalah sikap. Ya bekerja seorang diri tanpa sesiapa yang mengatakan "tidak" ataupun memarahi anda untuk sentiasa bersikap dalam pekerjaan anda menjadikan hal ini sedikit terlihat serius. Saya sendiri mengalami hal ini. Jika sewaktu menuntut dalam bidang sarjana, saya dikelilingi rakan-rakan sekelas (kerana saya membuat sarjana secara kerja krusus). Semangat dan rasa ingin bersaing (secara sihat) lebih dirasakan. Ada rakan yang saling mendoakan, saling bekerjasama, saling bertanya dimana dan kemana sudah penyelidikan anda. Semua rakan itu dalam bidang sekrusus dan lebih memahami apa yang sedang anda gulati.

PhD Comic dari laman http://www.phdcomics.com/comics/archive.php?comicid=124
Kini, yang sering tanya pun emak, ayah serta kakak yang lebih mengetahui apa itu PhD. Mujur penyelia saya tegas orangnya namun, sangat memahami. Begitu juga rakan-rakan penulis yang kebetulan ramai mengambil sarjana dan PhD sering memberi rasa semangat dan mencabar untuk lekas-lekas menyudahkan apa yang dinamakan PhD itu. Saya sangat berterima kasih kepada semua mereka ini walaupun tidaklah mereka memahami secara benar apa yang saya lakukan tetapi, itu cukuplah sudah.

Berbalik pada pokok persoalan, saya kini terpaksa "lari" setiap kali ingin membaca dengan lebih serius. Ya pastinya bukan perpustakaan. Saya bisa tidur dan sentiasa mencari alasan untuk keluar daripada stor sejuk beku itu. Jadi hendak tidak saya selalu duduk disebuah tempat untuk membaca dan membuka komputer. Selalunya berjam-jam. Mujur adik-adik pekerja disini faham benar (malah baik dan peramah juga). Emak pernah berseloroh katanya kalau kau sudah grad mereka jadi kaya kerana kau. Tetapi, hendak berbuat macam mana? Saya ini mengada-ngada untuk keluar dan membaca.

Rumah ayah emak sedang dalam proses pembaikan. Jadi alasan duduk disitu bertambah tinggi. Ya lah siapa yang betah duduk dalam bunyi gerudi yang menyakitkan telinga. Anda bisa?

Kalau mahu datang "ganggu" saya disini pun tidak mengapa. Jemput datang :)

Jadi, duduklah saya menghirup kopi panas (selalunya teh) atau kopi dikisar dengan ais ditempat yang selalu saya tumpangi untuk bermanja dengan bahan bacaan yang sekarang sangat menguasai minda. Alahai...sukanya saya :)

0 comments: