Tuesday, March 10, 2009

5 Kedai atau Toko Yang Kalau Jumpa Kita Hendak Masuk!


Jalan-jalan mencari kedai!

Saya telah di"tag" oleh salah seorang adik MPR yang kini berada di Jepun, Zaki Johari. Tag kali ini menarik jika dilihat isinya iaitu mengenai kedai atau toko apakah yang biasa anda kunjungi atau kalau jumpa anda hendak masuk. Baiklah, saya jawab!

1) MPH Alamanda

Kenapa saya selalu ke sini? Alasan pertama, adalah MPH Alamanda adalah cawangan MPH paling hampir dengan kediaman saya. Alasan kedua pula kerana saya sering ke Alamanda. Hehe.

Saya ke MPH adalah untuk browsing apakah buku-buku terbaharu yang bakal memenuhkan rak buku saya dirumah. MPH cawangan ini tidak menawarkan banyak buku kerana kawasannya yang lebih kecil dari MPH cawangan lain. Jadi, selalunya saya tidak membeli buku disini kerana selain harga yang lebih tinggi dan kurangnya kepelbagaian buku juga menjadi antara penyebabnya.


2) Jaya Jusco

Tidak kisahlah cawangan Jaya Jusco mana sekali pun, semacam ada tarikan untuk singgah membeli belah di Jaya Jusco. Selain harga yang boleh tahan, produk yang berkualiti dan kepelbagaiannya, Jaya Jusco selalu mengeringkan wang yang tidak berapa banyak dalam kantung sendiri.

Selalunya saya ke sini untuk membeli baju, tas tangan dan kasut.


3) Big W, Mirrabooka Square

Pasaraya ini kalau hendak dibandingkan dengan pasaraya di Malaysia mungkin seumpama dengan Tesco atau Giant. Big W adalah pasaraya yang ada di Australia. Cawangan Big W yang sering saya kunjungi adalah di Mirrabooka Square di Perth, Western Australia.

Pasaraya ini menawarkan barang-barang yang sangat berkualiti walaupun hanya semacam pasaraya Tesco. Yang penting, pasaraya ini memberi harga yang rendah jika dibandingkan dengan pasaraya-pasaraya lain yang ada di Austaralia. Keunikan pasaraya ini adalah ia lebih mengkhusus menjual barangan kering dan tidak menjual barang keperluan dapur.

Kali terakhir ke pasaraya ini adalah pada Disember 2008.


4) Tesco, Kajang

Selalunya ke sini adalah untuk membawa dan menemankan emak membeli barang-barang keperluan rumah. Pendapat peribadi saya, harga barangan disini lebih berbaloi hendak dibeli jika dibandingkan dengan pasaraya-pasaraya lain. Jika berbelanja dalam RM 150-200 itu, nampaklah yang anda beli itu banyak.

Malah barangan basah juga kelihatan lebih bermutu dan segar. Kadang-kadang, berbelanja disini sahaja sudah cukup dan tidak perlu di pasar.


5) Kedai Buku Dawama, Hulu Kelang

Saya juga sering kesini. Terutamanya dengan Nasriah Abdul Salam. Selalunya kalau kami berdua ke sana, setidak-tidaknya 2 beg plastik penuh perlu dijinjing keluar. Berbelanja di kedai buku ini pada kami semacam tiada hari esok sahaja. Haha...

Bayangkan dengan RM 100, kami akan berhasil untuk mendapat buku-buku terbaik dan hampir sekian banyak genre. Selalunya kedai buku ini tidak ramai pelanggan jadi, anda bisa berada dalam pelbagai posisi untuk "mencungkil" buku-buku terbaik keluar dari rak yang disediakan.



Untuk tag kali ini, saya ingin mengetahui kedai yang paling selalu disinggahi atau kalau jumpa pasti hendak masuk rakan-rakan dibawah;

1) Nissa' Yusof
2) Ainual Muaiyanah
3) Kak Rai
4) Ode
5) Ilham Hafiz

4 comments:

ainunl.muaiyanah said...

nanti saya jawab dengan cemerlang gemilang terbilang...


Hehe

hani salwah yaakup said...

Yana...jangan lupa jawap...

fadli akiti said...

salam, wah, boleh tahan, sampai 2 beg!

hani salwah yaakup said...

Salam Abg Fadz,

Ha ah 2 beg. Tapi, selalu Nasriah akan lebih banyak. Namun rase lebih berbaloi berbelanja di kedai buku dari membeli baju ;)