Friday, December 05, 2008

Khabar Dari Perth

Kembang Mawar Musim Bunga

Sudah seminggu saya di Perth. Cuma saya tidak punya masa dan kesempatan untuk mengemaskinikan entri blog ini sahaja. Perth kini dalam perubahan musim bunga ke musim panas. Walaupun berlaku perubahan musim, tidak bererti dingin yang mencengkam tidak menganggu keseharian hidup kami disini. Tetap juga berselubung selimut tebal pada waktu malam dan berstoking sepanjang hari. Namun, apabila darjah cuaca mendadak meninggi tiba-tiba, tidak semena-mena terasa ingin memakai baju tipis pula.

Saya ini memang orang Asia sejati yang tidak berapa betah dengan dingin yang terlalu. Atau barangkali tidak biasa lagi dengan kesejukan sebegini. Kalau lihat 'mat saleh' yang sering berpampasan dengan kami ketika keluar membeli belah ataupun ketika sama-sama menanti mengambil anak buah saya dari sekolah, semuanya hanya menyarung seluar pendek dan baju tipis tanpa lengan (walaupun hakikatnya waktu itu angin kering bertiup kencang membawa rasa gigil!). Saya kasihan pula dengan emak dan ayah yang terpaksa mengharung cuaca yang sering berubah mendadak dingin dan panas terlalu kini. Cuaca tidak menentu ini memberikan kesihatan yang tidak berapa baik untuk mereka kadang-kadang.

Saya tidak dapat memuat naikkan gambar saya disini lagi kerana ada sedikit masalah teknikal. Insyallah apabila pulang semula ke Malaysia nanti, akan saya kongsikan dengan anda kembang mawar yang mengindah di Perth serta kebiruan langit yang seakan tiada menuras cahaya matahari disini. Sepengetahuan saya, sinaran cahaya terus tanpa awan disinilah yang meningkatkan jumlah penghidap kanser kulit di Australia. Malah anak buah saya Nurin yang hendak ke sekolah pun syarat wajib yang pertama adalah hendaklah memakai hat (topi lebar).

Esok kami akan ke rumah di tepi laut yang telah ditempah kakak saya. Akan saya rakamkan lebih banyak kebiruan laut untuk anda. Sampai jumpa lagi!



***Picture credit to http://i.pbase.com/g3/49/99249/3/57842534.LouisdeFunes280306.1.jpg

5 comments:

Anonymous said...

jangan lupa belikan ole2 dari sana!
tak beli...siap akak.hahaha

Unknown said...

Ode ode dan ole ole..heheh Sorry Ode..Nama lu selalu Hani sebut tak pernah jumpa pun.. Bila nak jumpa gua Ode... Abang kepada Hani Salwah

Anonymous said...

kak hani : saya tak sempat nak pi mPR. sedih~
nak ole2 gak. nanti time diskusi kak hani tak bagi ole2 siap2 la..
ole2 bukan ode2 tau

Azree Ariffin said...

kak hani. saya pun nak ode-ode dari perth. haha!

hani salwah yaakup said...

Ode,
Ode-ode ada...ole-ole...erm...erm...entahla.Hehehe!

Mohariz,
Nanti2 aku bw ko jumpa ode-ode ni yerk...hehehe

Yana,
tgkla kl ada ode-ode blhla kasik...hehehe

Azree,
Ode-ode kak hani blh kasik free! Hahaha!