Sunday, May 26, 2013

Tuhan, Manusia dan Yang Dekat Dihati



1.
Ramai kata filem ini bagus. Ya, sampai rasa teruja, lalu saya pun pergilah menonton.


2.
The Great Gatsby (2013) adalah sebuah filem adaptasi daripada novel karya F Scott Fitzgerald daripada novel bertajuk yang sama dan diarahkan oleh Baz Lurmann. Antara lain filem ini bermula apabila Nick Carraway (Tobey Maguire) seorang veteren Perang Dunia Pertama dan juga seorang graduan Yale ingin memulakan kehidupan dengan mempelajari bagaimana untuk menjual bond di New York. Untuk itu, Carraway telah berpindah ke Long Island dan sering diperhatikan oleh jirannya, Jay Gatsby (lakonan Leonardo Dicaprio), seorang kaya yang memilik rumah seumpama istana yang sering didatangi ramai orang yang berpesta pora. 

Konflik bermula apabila Carraway di undang makan malam di rumah sepupunya Daisy Buchanan (Cary Mulligan) dan suaminya Tom Buchanan (Joel Edgerton) dimana rumahnya terletak di seberang rumah Carraway di East Egg (rumah Carraway di West Egg). Disini Carraway berkenalan dengan seorang pemain golf wanita bernama Jordan Baker (Elizabeth Debici). Sewaktu makan malam, konsentrasi mereka diganggu oleh panggilan telefon. Disini terlihat konflik dalaman rumah tanggan Daisy dan Tom. Dimana antara lain Jordan memberitahu Carraway tentang perempuan simpanan Tom yang tinggal di New York. Malah, reaksi tidak terduga di wajah Daisy (seperti sedang jatuh cinta) apabila mendengar nama Gatsby ketika Carraway menyatakan berjiran dengan lelaki itu. 

Suatu hari dalam perjalanan ke New York dengan kereta api, John telah mengajak Carraway untuk pergi Mrtyle Wilson, wanita simpanan John di Long Island berhampiran kawasan yang disebut sebagai Valley of Ashes dimana suami Mrtyle, George Wilson mempunyai garaj berhampiran sebuah bilboard mengenai kedai optikal dengan gambar mata seorang doktor. Mereka telah berpesta pora dan ketika ini John meminta Carraway untuk merahsiakan hubungannya dengan Mrtyle.

Nick kemudiannya menerima jemputan daripada Gatsby untuk turut serta dalam pesta pora yang berlangsung dirumahnya. Malah yang mengejutkan adalah, hanya Nick sahaja menerima undangan itu dan tetamu yang lain, tidak. Namun sedikit ironi, Gatsby tidak pernah dikenali pengunjung ke pesta-pestanya. Lalu,pelbagai cakap-cakap yang diterima Nick mengenai Gatsby antaranya adalah seorang pembunuh, seorang Kaiser dari Jerman dan ahli kongsi gelap. Namun, siapa Gatsby masih menjadi tanda tanya. Pertemuan tidak sengaja (meski seperti dirancang Gatsby), Nick berkenalan dengan Gatsby mulai dari itu. Hubungan itu mulai rapat dan Gatsby memperkenalkan siapa dirinya yang kononnya seorang anak orang kaya, bekas tentera dan pernah belajar di Oxford. Akhirnya terbongkar rahsia hubungan baik Gatsby dan Nick adalah untuk mempertemukan kembali Gatsby dan Daisy yang terpisah selama lima tahun kerana terlibat perang. Lalu mereka bertemu di rumah Nick atas jasa baik Nick.

Berlakulah sebuah hubungan Daisy-Gatsby, Martyle-John.


3.
Sebagai penonton, kita akan dibawa untuk mengasihani watak Daisy pada permulaan kisah ini. Bagaimana suaminya berlaku curang dengan perempuan lain dan bagaimana melihat kekasih lamanya masih menyintainya sepenuh hati. Namun, seiring dengan pergerakan cerita menuju klimaks, kita akan semakin membenci watak ini kerana dia sendiri sebenarnya tidak pernah jujur dengan dirinya sendiri. Dia gambaran wanita moden, cantik, sophistikated dan bergaya tetapi, hanya mementingkan diri sahaja. Bayangkan ketika beromansa dengan Gatsby dia hanya inginkan kegembiraan, nikmat seksual dan berpesta pora. Jika benar dia sebenarnya memikirkan keutuhan keluarga, mencintai suaminya dan anak perempuannya (seperti yang dia katakan pada babak Nick datang makan malam dirumahnya bahawa dia tidak sabar melihat anaknya itu bahagia), awal lagi dia boleh menolak Gatsby dengan baik, tidak  memberi harapan jauh sekali datang melawat secara senyap-senyap ke kediaman Gatsby.

Seterusnya watak John itu sendiri. Dia merepresentasi watak lelaki kaya tipikal, yang sukakan polo (ini sahaja sudah cukup untuk menggambarkan semangat suka bersaingnya itu), miang (lihat bagaimana lelaki ini mudah mengadakan hubungan dengan perempuan dahi licin diluar). Bukanlah kerana cinta atau cemburu dia masih bertahan dengan Daisy tetapi, rasa ego untuk tidak pernah mengalah. Lihat babak dia rela isterinya dibawa Gatsby dan dia membawa Jordan dan Nick untuk ke New York. Begitu juga apabila mahu pulang semula ke Long Island.


Nick. Manusia biasa seperti kita. Penuh manusiawi. Diawal kisah pun dia menegaskan, dia tidak beranggapan buruk pada manusia lain. Lalu, kisah putus cinta-terpisah-tidak dapat bersatu Daisy-Gatsby adalah sesuatu yang mendatangkan kesedihan luar biasa. Tambahan lagi melihat usaha Gatsby membina rumah besar-menjadi kaya raya-terkenal-masyhur-mengada pesta pora untuk menarik perhatian Daisy. Itu adalah pergorbanan yang luar biasa seorang lelaki terhadap wanita yang dicintainya. Lihat dia sanggup berhujan diluar rumahnya semata-mata untuk memberi privasi kepada Daisy-Gatsby. Ketika terpaksa merahsiakan hubungan John-Martyle, Nick tahu itu salah. Lihat babak dimana dia melihat orang memandang ke atas dari kaki lima ke tingkap-tingkap bangunan yang mendiaminya.

Gatsby. Lelaki ini adalah lelaki yang positif dalam kehidupannya. Lihat bagaimana dia melihat hidup seperti ada cahaya dihujung sebuah terowong yang gelap. Itu adalah konsep cintanya pada Daisy. Kadang kala dia seperti tidak mahu hidup di masa hadapan. Dia mahu kekal hidup dalam dunia lama dimana dia masih bersama Daisy dan kekal berbahagia. Lihat usahanya untuk memenangkan kembali Daisy dengan rumah agamnya yang berlapis tingkat, pakaian berjenis fabrik, mobilnya yang ditempah khas, pesta poranya yang gemilang malah segala-galanya perlu hebat hanya untuk menyatakan pada Daisy, dia mampu mengembirakannya. Hampir akhir kisah, kita akan marah juga dengan lelaki bernama Gatsby ini. Move on. Kamu kacak, bergaya dan hebat!


4.
Ada beberapa adegan yang buat air mata saya bergenang. Ada yang membuatnya mengalir. Sudah lama Leornardo Dicaprio tidak buat saya menangis. Terakhir mungkin Titanic dengan 'you jump I jump' tu. Adegan pertama adalah bila dia menerangkan harapan untuk hidup bersama dengan Daisy kepada Nick selepas pesta kedua di rumahnya. Kedua penjelasan bahawa dia tidak melanggar Mrtyle tetapi Daisy. Ketika adegan menanti panggilan dari Daisy. Sangat melara. Dicaprio anda buat saya tersentuh. Malah mengingatkan saya seseorang dalam kehidupan realiti. Semoga sahaja dia bukan sebegitu (seperti sangkaan saya dan selalunya dia prove saya salah :P).

Bilboard gambar mata itu sangat mengesankan. Cuba lihat bilboard itu mengarah hanya ke kawasan dari mata datangnya watak-watak utama filem ini. Bukan mengadap ke New York. Nampak tak simbol bahawa semuanya berlaku di sebelah sini. Masalahnya besar dan bukan enteng. Dan ya...imej jelas bahawa Tuhan melihat semua dan akan memulangkannya satu satu setimpal harga.

Saya tidak faham apa fungsi bunyi seksafon tidak sedap sewaktu babak skandal Mrtyle-John. Mungkin ada yang saya terlepas pandang. Ya mungkin. Tapi, saya suka imej ais dan bunyi ketukan pada ais. Seperti ada dendam belum terlerai. Malah bunyi itu masuk dahulu sebelum adegannya.

Pemilihan Amitabh Bachcan tu macam sesuatulah. Memang Meyer Wolsheim dalam novel adakah kacukan India atau memang black atau macam mana? Dia disitu tetapi, auranya tidak dirasai.


5.
Berbaloi tonton. Terpaksa ke dua pawagam berlainan kerana sebuah penuh dan waktu tayangannya tidak kena dengan waktu sendiri. Menonton fiem ini bukan hanya melihat ceritanya tetapi menonton 'kedalamannya'. Kadang kala dia muncul dalam bentuk semiotik tanda penanda pada latar, pada elemen mise-en-scene dan watak itu sendiri.

Ok itu sahaja nak tulis. Saya pun baru tulis rebiu filem. Ok nanti cuba lagi.

0 comments: