Tajuk: Cikgu Shahnon Di
Mata Kami
Editor / Penyusun: Rahimidin
Zahari
Tahun Terbitan: 2013
Penerbit: Institut
Terjemahan dan Buku Malaysia & Persatuan Penulis Nasional Malaysia
Genre: Sastera
Harga: RM 25.00
(Semenanjung Malaysia)
RM 30.00
(Sabah/Sarawak)
Halaman: 194 halaman
No Resit: ITBM 02000052
Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi.
Dalam
adab menuntut ilmu, darjat seorang guru itu senantiasa berada pada martabat
yang tinggi. Malah dalam tradisi hidup golongan Melayu, guru antara golongan
yang perlu dihormati setelah ayah bonda. Jika kita lihat pada tahun-tahun awal
sebelum merdeka dan selepas merdeka, mempunyai kelulusan sebagai seorang guru
itu dipandang hebat orang seisi kampung. Menjadi guru adalah profesion paling
‘hip’ dalam sela waktu yang dirincikan kerana sering dianggap golongan yang
mampu untuk memiliki kereta dan rumah sendiri. Tidak keterlaluan kalau saya katakan
pada waktu ini bermenantukan guru lebih dipandang mulia.
Meneruskan
siri “…Di Mata Kami”, kali ini Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dan
Persatuan Penulis Nasional (PENA) kembali dengan buku keduanya, Cikgu
Shahnon Di Mata Kami susunan Rahimidin Zahari, penyair dan penulis
mapan tanah air. Secara amnya buku ini memaparkan pandangan peribadi seramai 26
orang penulis daripada berbagai latar belakang. Semuanya berkongsi rasa dengan
para pembaca mengenai pengalaman peribadi serta ketokohan Sasterawan Negara yang
kedua, Prof Emeritus Dato’ Haji Shahnon Ahmad.
Barangkali ada yang akan bertanya apa kaitannya seorang Sasterawan Negara
yang berpangkat Profesor Emeritus dengan panggilan ‘cikgu’? Semestinyalah
seorang yang mempunyai pangkat seumpama ini akan lebih mesra dipanggil
sekurang-kurangnya Prof, Dr atau paling tidak pun Dato’. Buku ini akan memberi
jawapan apa yang menyebabkan beliau lebih akrab disapa dengan panggilan ‘cikgu’
oleh mereka yang mengenalinya secara dekat.
26
buah tulisan daripada 26 orang penulis ini antara lain memperihalkan atau
berkongsi pengalaman mereka mengenai ‘cikgu’ yang mereka mesrai ini daripada
pelbagai aspek. Yang utama pastilah kenangan, jasa baik dan sebagai tanda
cenderahati bagi menghargai guru mereka. Perkara ini dapat dilihat menerusi
tulisan oleh Amelia Hashim, Fatimah Busu, Faisal Tehrani, Norhisham Mustafa,
Osman Ayub, Rahimidin Zahari, Sabri Buang, Salleh Yaakob, Wan Ahmad Ismail dan
Azhar Abu Bakar. Berguru disini termasuklah menuntut ilmu dibawah didikan
formal di sekolah yang pernah Shahnon bertugas, di Universiti Sains Malaysia
(USM) dan (dimana Shanon betindak sebagai pensyarah disitu) ataupun menuntut
ilmu menerusi bengkel penulisan yang kerap kali disertai Shahnon sebagai
fasilitator. Selain daripada penghormatan seorang pelajar terhadap gurunya,
buku ini turut menampilkan tulisan berkaitan ketokohan Shahnon menerusi
persatuan penulis yang disertainya dan diterajuinya secara aktif seperti GATRA
(Gabungan Sasterawan Sedar), PENULIS yang kemudiannya ditukar kepada ASASI
(Angkatan Sasterawan Nasional) seperti yang dikisahkan oleh Rejab F.I., Puzi
Hadi, Ismail Restu dan Hassan Basri Budiman. Aspek ketiga yang dikongsi bersama
pembaca semestinya ketokohan Shahnon dalam bidang sastera terutamanya menerusi
novelnya yang mengangkat tinggi namanya iaitu Ranjau Sepanjang Jalan. Hal ini dikisahkan oleh SM Zakir dan
Rebecca Ilham. Disamping itu juga kita akan turut merasai perhubungan baik
seorang penulis dengan editor menerusi tulisan Mohamad Yussop Ishak, seorang
pengagum yang akhirnya bertindak sebagai seorang pegawai di Dewan Bahasa dan
Pustaka oleh Zaiton Ajamain dan pandangan peribadi seorang Sasterawan Negara
kepada seorang Sasterawan Negara melalui tulisan sumbangan SN Dato’ Nordin
Hassan.
Pembaca
semestinya tidak boleh lepas membaca tulisan Sutung Umar RS berkenaan fungsinya
sebagai editor yang bertindak dalam kontroversi Shahnon Ahmad- Kassim Ahmad
berkenaan isu sastera islam. Sutung berkata;
“Apabila Shahnon menjawab gagasan yang
diberikan Kassim tidak berapa minggu selepas saya menghantarkan salinan
kepadanya, saya berasa cukup gembira, kerana Shahnon pada pandangan saya waktu
itu, tidak ada buruk sangka terhadap tulisan dan pandangan Kassim. Begitulah
selanjutnya apabila menerima jawapan Shahnon yang mempertahankan
hujah-hujahnya, saya menghantar pula kepada Kassim dan meminta Kassim
menjawabnya. Begitulah berlangsungnya polemik itu dengan licin sekali”.
Seterusnya
turut menarik untuk diberi perhatian adalah pandangan penulis mengenai penglibatan
Shahnon dalam Al-Arqam. Ini disuarakan oleh Salleh Rahamad menerusi tulisannya ‘Biarlah Shahnon Menulis’ dan Fatimah
Busu yang menyuarakan pengalaman melihat Shahnon dan isterinya memberi tumpang
kepada sekumpulan ahli jemaah Al-Arqam dirumah mereka. Yang menarik bagaimana
mereka menulis tentang kesan penyertaan Shahnon menerusi pertubuhan ini dan akhirnya
menjadi ilham kepada novel Ana dan Abang
Syeikhul dan Tok Guru. Malah
hanya untuk beroleh pengalaman juga, Shahnon akhirnya ‘termakan pujukan’ untuk
turut sama menjadi seorang wakil rakyat
bagi kawasan kampungnya di Sik, Kedah. Bagaimana pengalaman ini memperlihatkan
kredibiliti seorang Sasterawan Negara mula dipandang rendah oleh Ahli Dewan
Negara yang lain (kerana menjadi Wakil Rakyat menerusi tiket parti lawan), bagaimana Shahnon
membela penduduk di kawasan yang diwakilinya dan bagaimana akhirnya Shahnon
ditimpa penyakit Myasthenia Gravis
(MG) dirincikan oleh penulis seperti Amelia Hashim, Osman Ayob dan Nassury
Ibrahim misalnya.
Memberi
pengiktirafan sebagai seorang penyair dan penulis wanita pula adalah bahagian
paling manis saya kira. Ini akan kita raih melalui tulisan Zurinah Hassan.
Zurinah menceritakan disaat sarjana dan pengkaji sastera yang lain seakan
enggan meneliti atau melihat sumbangan tulisan para penulis wanita, Shahnon
Ahmadlah orang pertama mengiktiraf Zurinah Hassan dan akhirnya menjadikan
kumpulan puisi pertama tulisan Zurinah Hassan sebagai realiti. Ini berlaku
apabila Shahnon memberi sokongan penerbitan kepada Naib Canselor USM ketika
itu. Shahnon juga malah telah menulis beberapa tulisan ilmiah berkaitan hasil
karya Zurinah. Tidak ketinggalan juga adalah pandangan mengenai novel kontroversi tulisan Shahnon
seperti TiVi dan Shit seperti dalam tulisan Nassury Ibrahim. Disebalik kontroversi
ini kita juga disajikan dengan permohonan maaf secara terbuka seorang penulis
dan penyair mapan tanah air, Shamsudin Othman. Permohonan maaf ini dilihat
sebagai sesuatu yang agak ‘lucu’ bila mana penulis mengakui pernah menjual
novel Shit secara pasar gelap ketika
menuntut di Universiti Malaya bersama-sama dengan Nassury Ibrahim.
Beberapa
perkara menarik selain 26 buah tulisan ini semestinya kulit buku itu sendiri.
Muka hadapan memperlihatkan Shahnon berkain pelikat dan kemeja-T lengan panjang
tersenyum mesra dan seakan mengiakan panggilan ‘cikgu’ yang tertera di kulit hadapan sebagai tajuk. Sebuah lagi
elemen menarik adalah konsep memberi highlight
dengan membesarkan tulisan yang merupakan gist
setiap tulisan. Namun sayangnya, setiap tulisan tidak disertakan latar
belakang penulis seperti siri sebelum ini. Jadi pembaca tertanya-tanya siapakah
penulis dan bagaimana kaitannya dengan Shahnon? Adakah sebagai pelajar,
pengagum, sarjana, editor atau pembaca novel Shahnon sahajakah?
Malah
berbeza dengan siri sebelum ini, gambar yang disertakan adalah gambar yang
bukan hanya milik peribadi Shahnon tetapi, milik peribadi penulis yang
menyumbang tulisannya. Ini seperti membangkitkan aura tersendiri kepada
sesebuah tulisan berkenaan. Catatan hujung mengenai proses penerbitan buku ini
turut dilampirkan bersama. Ya ternyata perkara berkenaan sangat lucu dan memberi sedikit rasa
yang berlainan daripada tulisan lain. Malah pembaca ‘seakan’ diajak bersama
mengembara ke Penang, Sik sehingga ke Bandar Baharu Bangi dan berkongsi rasa
senang serta susah hanya dalam usaha menerbitkan buku ini.
Seperti
kata Shahnon menerusi Ranjau Sepanjang Jalan:
“Mati hidup susah dan senang dipegang
Tuhan. Dipegang Allah Azzawajala”
Semoga
Allah Azzawajala memberi kesihatan yang baik untuk SN Prof Emeritus Dato’ Hj
Shahnon Ahmad. Semoga ada lagi Lahuma dibendang, perkongsian derita tetapi
menginsafkan seperti dalam Detik-Detik
Diri di Daerah Daif malah semoga ada guyur memercik ke tingkap lagi dalam Pabila Hujan Turun di Dewan Sastera. Begitu juga hendaknya
semoga tulisan dalam mengingatkan dan memperkenalkan generasi muda mengenai karya
sastera terbaik dan ketokohan seseorang Sasterawan Negara perlulah diteruskan.
Tidak hanya berhenti disini.
*Ulasan ini ditulis untuk menyertai Pertandingan Ulas Buku ITBM di Blog/Facebook sempena Pesta Buku Antarabangsa, Kuala Lumpur 2013.
*Ulasan ini ditulis untuk menyertai Pertandingan Ulas Buku ITBM di Blog/Facebook sempena Pesta Buku Antarabangsa, Kuala Lumpur 2013.
0 comments:
Post a Comment