Tuesday, September 29, 2009

Hey Jude & Help!

Kini saya sedang 'gila' menikmati lagu-lagu oleh kumpulan The Beatles. Tahukah anda bagaimana kumpulan yang dianggotai oleh empat personaliti iaitu Ringgo Star, Paul McCartney, John Lennon & George Harrison mendapat namanya?

Ceritanya begini, pada suatu hari personaliti kumpulan ini sedang duduk disebuah taman (lupa pula siapa yang duduk ditaman dan berapa ramai jumlahnya). Ketika sedang duduk-duduk senggang itu mereka terdengar seorang lelaki tua memuji seekor kumbang (beetle dalam bahasa Inggeris). Lelaki itu memuji dalam bahasa Inggeris lebih kurang begini " This is the beetle with an 'A' class". Mendengarkan pujian itu mereka juga merasakan mereka ingin menjadi seperti kumbang itu. Kumbang berkelas 'A' dalam industri muzik ketika itu.

Maka, kumpulan mereka yang telah berkali-kali bertukar (dari The Cricket ke The Beetles) akhirnya memilih 'The Beatles'--menukarkan 'e' dengan 'A'.


Untuk anda semua, saya hadiahkan bukan sebuah tapi dua buah lagu yang saya kira sangat baik liriknya iaitu Hey Jude nyanyian Paul McCartney dan Help! nyanyian legenda John Lennon.




2 comments:

Bie said...

aha..same cam adik kite..
ske gle lagu hye jude ni.. =D

en_me said...

layannns.. ehehe, salamm