Tuesday, August 21, 2007

Ke Puncak Gunung & Ke Hujung Benua

Saya di Puncak Gunung Mat Chincang, Langkawi

Sejak kembali menjadi pengusaha anggur, saya fikirkan saya punya banyak masa untuk iseng-isengan dengan diri sendiri. Banyak sekali perancangan telah saya fikir dan rancang semasa minggu terakhir sebelum menghantar resign letter kepada atasan saya. Dalam perancangan saya, saya ingin kembali aktif menulis dan membaca buku-buku yang sekian lama ini hanya sempat dibeli tapi tidak sempat untuk dibaca. Saya juga merancang ingin keluar membeli belah (almaklum Jualan Mega).

Gambar dari Puncak Gunung Mat Chincang, Langkawi

Namun apa yang terjadi sebaliknya. Saya tidak punya masa untuk diri sendiri. Hari pertama berhenti sahaja, saya sudah diajak ke Langkawi bercuti. Sebenarnya percutian ini sudah lama dirancang, cuma tunggu ayah dan saya punya kelapangan. Kebetulan, pada waktu yang sama ayah juga tidak ada urusan. Dalam keadaan yang agak suntuk, hotel ditempah dan kami pun berangkatlah ke Langkawi.

Bercerita mengenai Langkawi, kali terakhir saya ke sana adalah pada tahun 2005 bersama dengan rakan-rakan sekelas sewaktu menuntut. Keadaan Langkawi nampak sekali berbeza dengan kali terakhir saya ke sana. Gedung-gedung sudah tidak banyak menjual barangan dan harga pun boleh tahan mahal. Yang masih banyak dijual disini adalah coklat. Hehehe...Maka tak hairan lah kalau setiap kali ke pekan Kuah, pelancong menyerbu membeli coklat. Saya juga sama. Tambahan pula banyak sangat orang yang mengirim untuk beli coklat jenama inilah, itulah. Pokai sekejap saya kesana.

Sementara di Langkawi sempat juga saya bawa emak dan ayah ke Puncak Gunung Mat Chinchang menikmati udara dingin gunung. Bukan udara dingin itu yang buat saya teruja ingin membawa emak dan ayah tetapi, kerana perkhidmatan kereta kabel Langkawi. Saya ingin emak dan ayah merasa trill naik kereta kabel di Langkawi yang saya rasa antara yang terbaik di Asia Tenggara. Saya sudah merasa menaiki kereta kabel dari Mount Faber ke Pulau Sentosa seorang diri pada tahun lepas dan saya juga pernah menaiki kereta kabel di Genting Highlands. Namun di Langkawi, perasaannya berbeza lagi. Itulah pengalaman yang ingin saya kongsikan dengan emak dan ayah. Satu nasihat saya kepada anda yang ingin menaiki kereta kabel di Langkawi. Jangan lupa memperlihatkan mykad anda di kaunter tiket kerana pasti anda akan menikmati harga tiket yang jauh lebih murah daripada pelancong asing. Percayalah!.

Air Terjun Telaga Tujuh (Gambar diambil dalam kereta kabel)

Oleh kerana trill menaiki kereta kabel ini, emak sempat memaut erat lengan saya kerana ngeri melihat jurang dibawah kereta kabel kami. Saya dan ayah hanya gelak-gelakkan emak yang ngeri. Mak menjerit melihat saya bangun dari tempat duduk dalam kereta kabel berkenaan. Lagilah geli hati saya dan ayah.

Pemandangan Kereta Kabel dari atas puncak Gunung Mat Chincang

Menaiki kereta kabel Langkawi satu pengalaman yang menyeronokkan. Sepanjang didalamnya anda akan berasa dingin gunung menampar muka. Sewaktu naik anda akan melihat permandangan bukit bukau yang menghijau dan semasa turun pula anda akan melihat laut Selat Melaka yang membiru. Sewaktu dipuncak gunung nanti (jika gunung tidak berkabus tebal) akan jelas pemandangan anda ke Lautan Andaman dan pulau-pulau disekitarnya. Bukan itu sahaja, pada anda yang mungkin kehabisan bateri kamera dan terasa haus, kedai jualan menunggu anda dipuncaknya. Anda juga boleh mendapatkan perkhidmatan massage kaki disini. Jadi kalau sakit kaki, bukan penghalang mahu kemari ya.

Keseronokan dalam kereta kabel

Saya berharap semasa di Langkawi (selain beli coklat), saya dapat buat Island Hoping tapi, apa hendak dibuat kepergian kali ini bersama dua warga emas yang lebih gemar bershopping daripada aktiviti fizikal sebegitu. Apa hendak buat...Nasib baiklah saya pernah merasainya dahulu bersama rakan sekuliah. Jadi, kalau anda ke Langkawi (dengan teman-teman yang muda lela), pergilah menikmati keindahan alam ciptaan tuhan dengan Islang Hoping.

Seusai ke Langkawi, sepupu saya beria-ia mengajak saya ke Pontian untuk menghantarnya bertandang ke rumah mertua. Sekali lagi perancangan saya tergendala. Kali ini ke Pontian saya berempat pula campur abang saya yang sulung (gambar kami berempat ada dalam antologi Tunas Karyawan 3 ye Yana).

Setiba di Pontian tiada apa yang menarik pada mulanya. Sekadar bandar kecil dan perkampungan nelayan. Namun abang saya berkeras mahu ke Kukup kerana katanya disana kita boleh melihat penghujung benua Asia.

Penghujung Benua Asia? Wow…saya teruja.

Penghujung Benua? Eh, betul ke ni?

Setibanya di Kukup, saya hairan. Kukup hanya sekadar sebuah perlabuhan pendatang yang ingin pulang dan pergi ke Tanjung Balai, Indonesia. Tiada tanda khas lagi special yang menandakan “Inilah Penghujung Benua ASIA”. Saya hairan dan dengan tiba-tiba baru saya teringat, rakan-rakan saya di Muzik FM tempohari pernah bersiaran secara terus-terusan dari Penghujung Benua Asia dan saya lihat sendiri gambar teman (DJ Faez Saripin) dengan bangga menyandar pada plat “Taniah anda di penghunjung benua”. Saya perlu ke sana. Saya perlu merakam pengalaman sendiri.

Taman Negara Tanjung Piai

Abang saya, Kharil, semacam faham dengan niat saya berpusing kembali mencari-cari lagi destinasi kami yang sebetulnya. Setelah berhenti, bertanya, berhenti dan bertanya lagi penduduk tempatan barulah kami sampai ke destinasi yang ingin kami sampai. Hampa sekali kami dengan usaha pihak setempat yang kononnya ingin memperkenalkan tanah terselatan ini sebagai tempat perlancongan seperti yang saya baca pada lobi hotel (semasa daftar masuk beberapa jam sebelum itu). Sepatutnya kawasan ke tempat berkenaan haruslah diperbanyakan papan tanda agar pengunjung tidak sesat sana sini. Sesuai juga dengan kempen melawat Malaysia 2007. Penduduk setempat juga diharap dapat memberi kerjasama anda kepada pengunjung luar. Hulurkan senyum yang ikhlas jika ditanya mereka ya…;)

Emak dan saya didepan tugu Taman Negara Tanjung Piai

Setelah hampir senja kami tiba ke tempat sepatutnya, Taman Negara Tanjung Piai, untuk melihat tanah paling selatan ataupun penghujung benua Asia. Sepatutnya tempat berkenaan sudah tutup tetapi, kerana ada rombongan yang masuk melihat, petugas berkenaan pun melepas kami masuk. Yang menarik, tiket pun tidak di caj pada kami. Hahaha…

Pada anda yang tidak mempunyai kekuatan fizikal, saya cadangkan anda lihat sahajalah gambar kembara saya ini. Bukan saya menghalang anda tetapi, untuk sampai ke lokasi papan tanda menunjukkan anda berada di penghujung benua sahaja anda harus berjalan 1.2 km pergi balik. Tidak boleh naik kereta kerana tempat berkenaan berada di paya bakau.

Taniah...setelah berpenat lelah berjalan, tiba di penghujung benua. Cey. macam dah sampai penghujung dunia je rasa...hehehe

Saya dan abang sahaja yang mampu menamatkan ekspedisi ke tanah terhujung benua Asia. Saya akui, saya pancit juga hendak ke tempat berkenaan. Ini kerana saya terpaksa jalan cepat memandangkan hari semakin gelap dan kawasan sekitar yang menyeramkan. Namun bila sudah tiba ke sana…tuhan sahaja yang tahu bagaimana perasaan saya ini. Sungguh mengasyikkan.

0 comments: