Thursday, January 11, 2007

Hari Ini Dan Semalam

Wah tajuk entri saya kali ini serupa macam tajuk lagu J.Mizan yang popular sekitar tahun 70an. Hehehehehehhe...

Saya ini memang gemar membaca. Maka tidak hairanlah saya kira kalau saya rajin juga membaca isi "blog" orang lain. Pada saya dengan membaca blog lain orang kita semacam mendapat "idea" dan pandangan baru. Itu pandangan saya. Bagi anda saya tidak tahulah.

Hari ini saya terjumpa blog adik-adik Mantan MPR 2006. Wah, adik-adik kita kali ini lebih bersemangat dalam memperjuangkan dan mempertingkatkan diri mereka dalam bidang penulisan. Jadi, taniah saya kira tapi, jangan hanya setakat hangat-hangat tahi ayam. (Teringat kami dulu juga ada pelbagai sudut berkongsi itu ini mengenai bermacam-macam isu...tapi hanya sementara sahaja laman itu berfungsi...hehehehhehehhehehe).

Saya sangat terkesan dengan penulisan Nisah Harun dalam blognya mengenai soalan yang telah beliau dan Raihani Mohd Saaid utarakan kepada bakal-bakal penulis dalam MPR 2006 tempohari mengenai berapa lamakah mereka ingin kekal sebagai penulis? Tersenyum sendiri saya membacanya malah tidak malu kalau saya katakan memang tepat terkena batang hidung sendiri.

Saya kira sudah agak lama saya tidak duduk bersendirian, menari-narikan jari jemari saya untuk menulis sesuatu dengan penuh konsentrasi dan serius (jika ada itu semua untuk memenuhi kehendak pelajaran di universiti atau menyediakan skrip untuk produksi di radio tempat saya berkerja sambilan).

Serasa saya teknik penulisan dan daya kreativiti saya juga tidak sebaik dulu (kira-kira 5 tahun lepas...seusai MPR 2001). Saya masih ingat semasa dan selepas MPR saya rajin menulis. Banyak sekali yang keluar dari cepu minda saya. Mungkin kerana terlalu sibuk ke kuliah semasa berada di UiTM menyibukan saya hingga terlupa dengan dunia penulisan ini.

Terkedu (wah statement) bila saya lihat saya sudah jauh meninggalkan dunia kreatif ini. Percubaan untuk "PULANG" ke dunia ini memang satu cabaran juga saya kira. Beberapa menjak saya kembali menulis (walaupun hanya di blog,skrip untuk radio dan lirik untuk lagu kanak-kanak)...alhamdulillah saya lihat bahasa saya masih lagi baik untuk menulis. Jadi pertanyaan Kak Nisah dan Kak Rai saya palingkan pada saya sendiri...sampai bilakah saya akan menjadi penulis?...saya harap sehingga saya masih lagi berdaya menulis.

Namun saya kira saya tidak dapat lari jauh dari dunia ini. Mungkin perasaan saya saja yang tidak perasan. Bagaimana boleh saya lari dari dunia ini. Saya ini graduan pengajian media. Hendak atau tidak senantiasa bermain kata-kata (dengan menulis) dalam segala hal (bidang kerja saya). Cuma untuk menulis karya kreatif secara serius...saya harap saya dapat lakukannya sekali lagi. Waktu di Universiti dulu...entah kemana kesedaran ini hilang...Aduhhh!!!

Bagi saya menulis ini banyak sekali faedahnya dalam hidup saya. Malah dalam iklan kerja kosong yang saya minta semua mahukan pemohonya pandai menulis...Berbaloi sungguh saya kira...

Sampai Nanti!!!

0 comments: