Wednesday, December 20, 2006

Kebaya Merah...

Kebaya@ kebayak...definisinya menurut kamus Dewan...

"..baju perempuan yang bertangan panjang dan berbelah dibahagian dadanya (ditutup dengan butang,pin atau kerongsang)...

Muka 594,Kamus Dewan Edisi Ketiga...

Bagi kita kebaya mungkin hanya pakaian tetapi, bukan bagi Latiff (Ramli Hassan)..seorang jurufoto yang pemalu dan sendiri...

Dalam asimen terbaru Latiff merakam gambar-gambar bangunan lama di seluruh Malaysia,dia sering terjumpa dua kanak-kanak bermain layang-layang. Sehingga ke dalam gambar rakamannya dia selalu melihat kanak-kanak itu.

Satu misi ke Pulau Pinang, Latiff melalui seorang tauke kedai barang antik,berjumpa dengan sebuah banglo buruk. Lewat rumah itu, beliau dibawa semula melihat kisah hidupnya yang membuatkannya menjadi yatim piatu. Maka bermula satu cerita mengenai ibunya, Azizah (Vanidah Imran) seorang gadis joget yang terpaksa menjadi gadis joget untuk menampung anaknya dengan seorang pegawai Inggeris.

Itulah serba sedikit sinopsis filem, "THE RED KEBAYA" arahan Oliver Knott. Filem ini seperti kurang mendapat publisiti saya kira. Jarang sekali saya lihat trailernya di tivi(cuma sesekali di ASTRO)atau ulasannya lewat akhbar-akhbar. Barangkali mungkin ada. Saya saja yang terlepas pandang...barangkali. Ataupun, ulasan filem ini tenggelam dengan filem CINTA yang hebat diperkatakan.

Walau apa pun...ayuh saya ingin ceritakan pangalaman saya menonton filem ini. Selama lebih kurang...1 jam setengah "bergelumang" dengan filem ini saya cukup senang. Kisah seorang anak yang kehilangan ibunya, kisah cinta sejati antara seorang melayu dan seorang inggeris yang kedua-dua tidak menikmati cinta dalam perkahwinan pertama dan akhirnya berakhir tragis.

Pengolahan yang menarik, ditambah sedikit-sedikit unsur horror...beberapa kali jugak saya menangis. Tersagat hati ini bila melihat seorang anak terpaksa melihat ibunya dirogol dan dibunuh dengan kejam oleh "orang-orang" suruhan isteri pegawai inggeris tersebut.

Secara amnya, saya lihat filem ini baik namun ada juga beberapa orang "teman" wayang saya kata cerita filem ini bergerak agak lambat...itu kata mereka. Satu lagi daripada pihak saya...saya kira filem sebaik ini perlu banyak publisiti dan perbanyakkan panggung yang menayangkannya...

Sampai Nanti...

2 comments:

Anonymous said...

Dengan rasa rendah diri dan sedikit bangga serta lafaz bismillahirahmanirahim, saya merasmikan ruangan komen dalam www.hunnybunnythesweety.blogspot.com..sekian terima kasih...

from - pemberi komen pertama, sham aka jebat...

hani salwah yaakup said...

hehehhe...terima kasih...