Wednesday, February 12, 2014

Sesal, Takdir dan Merantau

1.
Apa pandangan anda pada sesebuah perkara yang terjadi kepada diri anda? Tidak kisahlah sama ada perkara itu manis atau sebaliknya. Adakah anda pernah menyesali setiap perkara yang berlaku dalam hidup anda?

Ya pada saya menyesal itu perlu. Malah dituntut untuk sentiasa menimbang kelakukan baik dan buruk yang pernah kita buat sebagai pengajaran untuk diri sendiri dan tidak berbuat hal sama pada masa hadapan. Namun, selain menyesal dan menimbang hal berkenaan janganlah kita terlupa bahawa setiap yang terjadi pasti ada sebabnya yang mahu DIA katakan pada kita secara tanpa sedar dan tidak langsung.

Bukanlah saya berkata berbuat salah, tidak benar itu tidak mengapa. Oh tidak sama sekali. Tetapi, cuba kita renungkan setiap perkara yang terjadi ini pasti ada yang hendak DIA 'ucapkan' kepada kita.

2.
Banyak sekali perkara yang ketika saya lalui yang saya tempuh dengan rasa sedih, azab dan merasa sungguh tidak adil. Keputusan saya membungkus barangan dan pakaian ke Borneo suatu ketika dahulu adalah antara perkara yang benar menjerut leher. Namun, saya nekad juga. Mencuba sesuatu yang berbeza dan berlainan dalam hidup. Malah ketika berpergian jauh dari ibunda, ayahanda, keluarga serta teman-teman rapat memang menguji keteguhan hati dan perasaan.

Waktu itu sendiri selain membuat keputusan mencuba sesuatu baharu, saya dalam fasa "lari" sebentar untuk mencerahkan beberapa perkara dalam minda dan hati. 

Menambah cekal hati untuk terus bergerak meninggalkan rumah dan berhijrah adalah kata-kata daripada seorang tokoh Islam, Imam Shafei R.A. Syair itu berbunyi begini:

Dan tiadalah duduk setempat bagi orang cerdik dan beradab itu dianggap sebagai rehat # Tinggalkanlah tanah air dan mengembaralah,Berkelanalah, engkau akan dapat pengganti orang yang kamu tinggalkan # Berusahalah, kerana keindahan hidup itu ada pada berpenat-penatan.Aku melihat air yang tenang bertakung, mencemar kandungannya sendiri # Sekiranya ialah mengalir, ia akan baik, sekiranya ia tidak mengalir, tercemar.Singa sekiranya tidak keluar daripada kepompong dunianya, nescaya tidak akan dijinakkan # Anak panah, kalau tidak berpisah dengan busurnya, nescaya tidak akan mengena sasaran.Matahari sekiranya tidak bergerak daripada orbit selama-lamanya # nescaya akan bosanlah manusia, Arab dan ‘AjamEmas hitam (di dalam tanah lombong lagi) adalah sama seperti tanah biasa sekiranya tidak dikeluarkan # Dan kayu ‘aud (dibuat minyak wangi/gaharu-sic) sekiranya kekal di tanah, maka samalah seperti kayu biasa.Jika (kayu ‘aud) itu dikeluarkan, maka hebat dan tinggilah permintaannya # dan jika (emas tanah hitam) itu dikeluarkan, maka hebatlah ia seperti (menjadi) emas.
Kinabalu dari kamar kerja
3.
Dugaan dalam merantau itu biasa. Ya, jika tanya saya kini adakah keputusan saya itu saya sesali kini? Jujurnya tidak satu pun saya sesali. Yang baik dan buruk yang terjadi ketika merantau sebenarnya menjadikan siapa saya kini. Bila kenang semula, saya ketawa dan menginsafi diri.

Teman serumah

Pertama rupanya saya ditakdirkan sebagai 'orang tengah' membantu seorang teman serumah yang selalu keputusan sumber kewangan. Kebetulan dia bekerja sebagai pensyarah sambilan di sebuah IPTA di sana dan tidak setiap bulan menerima wang gajinya. Kami benar hidup susah senang bersama. Dia setiap pagi dan petang yang menghantar menjemput saya di kampus dan kadangkala dia tidak beritahu pun pada saya di kantungnya tiada sebarang wang untuk minyak keretanya. Ya Allah sedih sebenarnya saat itu melihat dia. Namun kecekalan dia selalu buat saya sendiri berfikir. Rupanya rezeki yang saya terima untuk dikongsi. Syukur saat sukar begini untuk saya menyesuaikan diri, dia selalu ada dan menemani. Sekadar berkongsi makanan yang saya masak di rumah, apalah yang besar pun saya buat untuk dia. Melihat orang makan, adalah sebuah kepuasan untuk saya yang tidak mampu digambarkan.

Sebuah kopitiam tempat kegemaran saya bersantai dan sarapan setiap pagi ahad di Gaya Street, KK

Kedua pula saya semakin menghargai kepelbagaian yang wujud di Malaysia. Terutama di Borneo. Berbilang kaum dan agama bukan halangan sebenarnya untuk bersahabat dan bergaul. Di Semananjung, hal ini barangkali hanya mampu diucap tanpa dipraktikkan sebenar-benarnya. Saat ini saya bertemu juga dengan teman yang telah saya kenali atas talian sejak tahun 2007 ketika saya bekerja di Putra FM. Waktu itu dia sedang mengandung anak sulung dan saat saya sampai di Borneo, anaknya sudah dua. Anak sulungnya sudah berumur 5 tahun. Malah, tanpa pernah bertemu wajah, dialah individu yang pertama bertemu saya, menumpangkan saya semalam di rumahnya dan menghantar saya ke rumah sewa setelah itu. Oh, mana boleh bertemu sahabat baik begini? Betul kata Imam Shafie, 'merantau akan menemukan ganti kepada sahabat dan keluarga'. Alhamdulilah. Terima kasih, Aniza dan Yusz.

Ketiga merantau telah mengajar saya untuk lebih menghargai. Jarak dan masa sebenarnya mengajar dan mendewasakan. Tentang duka, tentang rasa yang sebentar menghuni relung hati. Kadangkala tanpa sedar bila kembali ke tempat asal, semua tentang rasa yang kejap dan menyesakkan sebelum itu memberi kelainan yang berbeza.

4.
Barangkali begitulah manusia kan? Hanya mampu menghargai setelah menikmati sesuatu yang menjeruk hati dan perasaan. Bak, kata seorang sahabat "duka memang tidak pernah abadi tetapi manusia yang memilih untuk menjadi abdi terhadap duka".Oh betapa benar.

Percayalah setiap perkara yang terjadi, setiap pertemuan, setiap perkenalan, setiap sesuatunya ada sebab kenapa ditakdir Allah untuk kita. Barangkali bukan pada waktu berkenaan tetapi, setelah itu. DIA tahu apa yang baik dan buruknya buat kita. Kadangkala kita yang enggan untuk melihat dengan mata yang luas dan udara yang baharu kerana kita terlalu selesa untuk berada, berperasaan atau menghuni perkara yang pasti. Begitu juga saya. Semoga kita selalu dekat padaNYA dan meminta untuk selalu dalam rahmat dan rahimNYA. In sha Allah.




Gaya Street setiap ahad ada tamu



Juga bertemu teman-teman baharu saat dirantau. Yang banyak membantu, dan menghilami. Terima kasih.

0 comments: