Sunday, May 26, 2013

Tuhan, Manusia dan Yang Dekat Dihati



1.
Ramai kata filem ini bagus. Ya, sampai rasa teruja, lalu saya pun pergilah menonton.


2.
The Great Gatsby (2013) adalah sebuah filem adaptasi daripada novel karya F Scott Fitzgerald daripada novel bertajuk yang sama dan diarahkan oleh Baz Lurmann. Antara lain filem ini bermula apabila Nick Carraway (Tobey Maguire) seorang veteren Perang Dunia Pertama dan juga seorang graduan Yale ingin memulakan kehidupan dengan mempelajari bagaimana untuk menjual bond di New York. Untuk itu, Carraway telah berpindah ke Long Island dan sering diperhatikan oleh jirannya, Jay Gatsby (lakonan Leonardo Dicaprio), seorang kaya yang memilik rumah seumpama istana yang sering didatangi ramai orang yang berpesta pora. 

Konflik bermula apabila Carraway di undang makan malam di rumah sepupunya Daisy Buchanan (Cary Mulligan) dan suaminya Tom Buchanan (Joel Edgerton) dimana rumahnya terletak di seberang rumah Carraway di East Egg (rumah Carraway di West Egg). Disini Carraway berkenalan dengan seorang pemain golf wanita bernama Jordan Baker (Elizabeth Debici). Sewaktu makan malam, konsentrasi mereka diganggu oleh panggilan telefon. Disini terlihat konflik dalaman rumah tanggan Daisy dan Tom. Dimana antara lain Jordan memberitahu Carraway tentang perempuan simpanan Tom yang tinggal di New York. Malah, reaksi tidak terduga di wajah Daisy (seperti sedang jatuh cinta) apabila mendengar nama Gatsby ketika Carraway menyatakan berjiran dengan lelaki itu. 

Suatu hari dalam perjalanan ke New York dengan kereta api, John telah mengajak Carraway untuk pergi Mrtyle Wilson, wanita simpanan John di Long Island berhampiran kawasan yang disebut sebagai Valley of Ashes dimana suami Mrtyle, George Wilson mempunyai garaj berhampiran sebuah bilboard mengenai kedai optikal dengan gambar mata seorang doktor. Mereka telah berpesta pora dan ketika ini John meminta Carraway untuk merahsiakan hubungannya dengan Mrtyle.

Nick kemudiannya menerima jemputan daripada Gatsby untuk turut serta dalam pesta pora yang berlangsung dirumahnya. Malah yang mengejutkan adalah, hanya Nick sahaja menerima undangan itu dan tetamu yang lain, tidak. Namun sedikit ironi, Gatsby tidak pernah dikenali pengunjung ke pesta-pestanya. Lalu,pelbagai cakap-cakap yang diterima Nick mengenai Gatsby antaranya adalah seorang pembunuh, seorang Kaiser dari Jerman dan ahli kongsi gelap. Namun, siapa Gatsby masih menjadi tanda tanya. Pertemuan tidak sengaja (meski seperti dirancang Gatsby), Nick berkenalan dengan Gatsby mulai dari itu. Hubungan itu mulai rapat dan Gatsby memperkenalkan siapa dirinya yang kononnya seorang anak orang kaya, bekas tentera dan pernah belajar di Oxford. Akhirnya terbongkar rahsia hubungan baik Gatsby dan Nick adalah untuk mempertemukan kembali Gatsby dan Daisy yang terpisah selama lima tahun kerana terlibat perang. Lalu mereka bertemu di rumah Nick atas jasa baik Nick.

Berlakulah sebuah hubungan Daisy-Gatsby, Martyle-John.


3.
Sebagai penonton, kita akan dibawa untuk mengasihani watak Daisy pada permulaan kisah ini. Bagaimana suaminya berlaku curang dengan perempuan lain dan bagaimana melihat kekasih lamanya masih menyintainya sepenuh hati. Namun, seiring dengan pergerakan cerita menuju klimaks, kita akan semakin membenci watak ini kerana dia sendiri sebenarnya tidak pernah jujur dengan dirinya sendiri. Dia gambaran wanita moden, cantik, sophistikated dan bergaya tetapi, hanya mementingkan diri sahaja. Bayangkan ketika beromansa dengan Gatsby dia hanya inginkan kegembiraan, nikmat seksual dan berpesta pora. Jika benar dia sebenarnya memikirkan keutuhan keluarga, mencintai suaminya dan anak perempuannya (seperti yang dia katakan pada babak Nick datang makan malam dirumahnya bahawa dia tidak sabar melihat anaknya itu bahagia), awal lagi dia boleh menolak Gatsby dengan baik, tidak  memberi harapan jauh sekali datang melawat secara senyap-senyap ke kediaman Gatsby.

Seterusnya watak John itu sendiri. Dia merepresentasi watak lelaki kaya tipikal, yang sukakan polo (ini sahaja sudah cukup untuk menggambarkan semangat suka bersaingnya itu), miang (lihat bagaimana lelaki ini mudah mengadakan hubungan dengan perempuan dahi licin diluar). Bukanlah kerana cinta atau cemburu dia masih bertahan dengan Daisy tetapi, rasa ego untuk tidak pernah mengalah. Lihat babak dia rela isterinya dibawa Gatsby dan dia membawa Jordan dan Nick untuk ke New York. Begitu juga apabila mahu pulang semula ke Long Island.


Nick. Manusia biasa seperti kita. Penuh manusiawi. Diawal kisah pun dia menegaskan, dia tidak beranggapan buruk pada manusia lain. Lalu, kisah putus cinta-terpisah-tidak dapat bersatu Daisy-Gatsby adalah sesuatu yang mendatangkan kesedihan luar biasa. Tambahan lagi melihat usaha Gatsby membina rumah besar-menjadi kaya raya-terkenal-masyhur-mengada pesta pora untuk menarik perhatian Daisy. Itu adalah pergorbanan yang luar biasa seorang lelaki terhadap wanita yang dicintainya. Lihat dia sanggup berhujan diluar rumahnya semata-mata untuk memberi privasi kepada Daisy-Gatsby. Ketika terpaksa merahsiakan hubungan John-Martyle, Nick tahu itu salah. Lihat babak dimana dia melihat orang memandang ke atas dari kaki lima ke tingkap-tingkap bangunan yang mendiaminya.

Gatsby. Lelaki ini adalah lelaki yang positif dalam kehidupannya. Lihat bagaimana dia melihat hidup seperti ada cahaya dihujung sebuah terowong yang gelap. Itu adalah konsep cintanya pada Daisy. Kadang kala dia seperti tidak mahu hidup di masa hadapan. Dia mahu kekal hidup dalam dunia lama dimana dia masih bersama Daisy dan kekal berbahagia. Lihat usahanya untuk memenangkan kembali Daisy dengan rumah agamnya yang berlapis tingkat, pakaian berjenis fabrik, mobilnya yang ditempah khas, pesta poranya yang gemilang malah segala-galanya perlu hebat hanya untuk menyatakan pada Daisy, dia mampu mengembirakannya. Hampir akhir kisah, kita akan marah juga dengan lelaki bernama Gatsby ini. Move on. Kamu kacak, bergaya dan hebat!


4.
Ada beberapa adegan yang buat air mata saya bergenang. Ada yang membuatnya mengalir. Sudah lama Leornardo Dicaprio tidak buat saya menangis. Terakhir mungkin Titanic dengan 'you jump I jump' tu. Adegan pertama adalah bila dia menerangkan harapan untuk hidup bersama dengan Daisy kepada Nick selepas pesta kedua di rumahnya. Kedua penjelasan bahawa dia tidak melanggar Mrtyle tetapi Daisy. Ketika adegan menanti panggilan dari Daisy. Sangat melara. Dicaprio anda buat saya tersentuh. Malah mengingatkan saya seseorang dalam kehidupan realiti. Semoga sahaja dia bukan sebegitu (seperti sangkaan saya dan selalunya dia prove saya salah :P).

Bilboard gambar mata itu sangat mengesankan. Cuba lihat bilboard itu mengarah hanya ke kawasan dari mata datangnya watak-watak utama filem ini. Bukan mengadap ke New York. Nampak tak simbol bahawa semuanya berlaku di sebelah sini. Masalahnya besar dan bukan enteng. Dan ya...imej jelas bahawa Tuhan melihat semua dan akan memulangkannya satu satu setimpal harga.

Saya tidak faham apa fungsi bunyi seksafon tidak sedap sewaktu babak skandal Mrtyle-John. Mungkin ada yang saya terlepas pandang. Ya mungkin. Tapi, saya suka imej ais dan bunyi ketukan pada ais. Seperti ada dendam belum terlerai. Malah bunyi itu masuk dahulu sebelum adegannya.

Pemilihan Amitabh Bachcan tu macam sesuatulah. Memang Meyer Wolsheim dalam novel adakah kacukan India atau memang black atau macam mana? Dia disitu tetapi, auranya tidak dirasai.


5.
Berbaloi tonton. Terpaksa ke dua pawagam berlainan kerana sebuah penuh dan waktu tayangannya tidak kena dengan waktu sendiri. Menonton fiem ini bukan hanya melihat ceritanya tetapi menonton 'kedalamannya'. Kadang kala dia muncul dalam bentuk semiotik tanda penanda pada latar, pada elemen mise-en-scene dan watak itu sendiri.

Ok itu sahaja nak tulis. Saya pun baru tulis rebiu filem. Ok nanti cuba lagi.

Saturday, May 25, 2013

Guru, Sasterawan dan Cenderahati


Tajuk: Cikgu Shahnon Di Mata Kami
Editor / Penyusun: Rahimidin Zahari
Tahun Terbitan: 2013
Penerbit: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia & Persatuan Penulis Nasional Malaysia
Genre: Sastera
Harga: RM 25.00 (Semenanjung Malaysia)

            RM 30.00 (Sabah/Sarawak)
Halaman: 194 halaman

No Resit: ITBM 02000052


Berburu ke padang datar,
 Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
 Bagai bunga kembang tak jadi.


Dalam adab menuntut ilmu, darjat seorang guru itu senantiasa berada pada martabat yang tinggi. Malah dalam tradisi hidup golongan Melayu, guru antara golongan yang perlu dihormati setelah ayah bonda. Jika kita lihat pada tahun-tahun awal sebelum merdeka dan selepas merdeka, mempunyai kelulusan sebagai seorang guru itu dipandang hebat orang seisi kampung. Menjadi guru adalah profesion paling ‘hip’ dalam sela waktu yang dirincikan kerana sering dianggap golongan yang mampu untuk memiliki kereta dan rumah sendiri. Tidak keterlaluan kalau saya katakan pada waktu ini bermenantukan guru lebih dipandang mulia.

Meneruskan siri “…Di Mata Kami”, kali ini Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dan Persatuan Penulis Nasional (PENA) kembali dengan buku keduanya, Cikgu Shahnon Di Mata Kami susunan Rahimidin Zahari, penyair dan penulis mapan tanah air. Secara amnya buku ini memaparkan pandangan peribadi seramai 26 orang penulis daripada berbagai latar belakang. Semuanya berkongsi rasa dengan para pembaca mengenai pengalaman peribadi serta ketokohan Sasterawan Negara yang kedua, Prof Emeritus Dato’ Haji Shahnon Ahmad.  Barangkali ada yang akan bertanya apa kaitannya seorang Sasterawan Negara yang berpangkat Profesor Emeritus dengan panggilan ‘cikgu’? Semestinyalah seorang yang mempunyai pangkat seumpama ini akan lebih mesra dipanggil sekurang-kurangnya Prof, Dr atau paling tidak pun Dato’. Buku ini akan memberi jawapan apa yang menyebabkan beliau lebih akrab disapa dengan panggilan ‘cikgu’ oleh mereka yang mengenalinya secara dekat.

26 buah tulisan daripada 26 orang penulis ini antara lain memperihalkan atau berkongsi pengalaman mereka mengenai ‘cikgu’ yang mereka mesrai ini daripada pelbagai aspek. Yang utama pastilah kenangan, jasa baik dan sebagai tanda cenderahati bagi menghargai guru mereka. Perkara ini dapat dilihat menerusi tulisan oleh Amelia Hashim, Fatimah Busu, Faisal Tehrani, Norhisham Mustafa, Osman Ayub, Rahimidin Zahari, Sabri Buang, Salleh Yaakob, Wan Ahmad Ismail dan Azhar Abu Bakar. Berguru disini termasuklah menuntut ilmu dibawah didikan formal di sekolah yang pernah Shahnon bertugas, di Universiti Sains Malaysia (USM) dan (dimana Shanon betindak sebagai pensyarah disitu) ataupun menuntut ilmu menerusi bengkel penulisan yang kerap kali disertai Shahnon sebagai fasilitator. Selain daripada penghormatan seorang pelajar terhadap gurunya, buku ini turut menampilkan tulisan berkaitan ketokohan Shahnon menerusi persatuan penulis yang disertainya dan diterajuinya secara aktif seperti GATRA (Gabungan Sasterawan Sedar), PENULIS yang kemudiannya ditukar kepada ASASI (Angkatan Sasterawan Nasional) seperti yang dikisahkan oleh Rejab F.I., Puzi Hadi, Ismail Restu dan Hassan Basri Budiman. Aspek ketiga yang dikongsi bersama pembaca semestinya ketokohan Shahnon dalam bidang sastera terutamanya menerusi novelnya yang mengangkat tinggi namanya iaitu Ranjau Sepanjang Jalan. Hal ini dikisahkan oleh SM Zakir dan Rebecca Ilham. Disamping itu juga kita akan turut merasai perhubungan baik seorang penulis dengan editor menerusi tulisan Mohamad Yussop Ishak, seorang pengagum yang akhirnya bertindak sebagai seorang pegawai di Dewan Bahasa dan Pustaka oleh Zaiton Ajamain dan pandangan peribadi seorang Sasterawan Negara kepada seorang Sasterawan Negara melalui tulisan sumbangan SN Dato’ Nordin Hassan.

Pembaca semestinya tidak boleh lepas membaca tulisan Sutung Umar RS berkenaan fungsinya sebagai editor yang bertindak dalam kontroversi Shahnon Ahmad- Kassim Ahmad berkenaan isu sastera islam. Sutung berkata;

“Apabila Shahnon menjawab gagasan yang diberikan Kassim tidak berapa minggu selepas saya menghantarkan salinan kepadanya, saya berasa cukup gembira, kerana Shahnon pada pandangan saya waktu itu, tidak ada buruk sangka terhadap tulisan dan pandangan Kassim. Begitulah selanjutnya apabila menerima jawapan Shahnon yang mempertahankan hujah-hujahnya, saya menghantar pula kepada Kassim dan meminta Kassim menjawabnya. Begitulah berlangsungnya polemik itu dengan licin sekali”.

Seterusnya turut menarik untuk diberi perhatian adalah pandangan penulis mengenai penglibatan Shahnon dalam Al-Arqam. Ini disuarakan oleh Salleh Rahamad menerusi tulisannya ‘Biarlah Shahnon Menulis’ dan Fatimah Busu yang menyuarakan pengalaman melihat Shahnon dan isterinya memberi tumpang kepada sekumpulan ahli jemaah Al-Arqam dirumah mereka. Yang menarik bagaimana mereka menulis tentang kesan penyertaan Shahnon menerusi pertubuhan ini dan akhirnya menjadi ilham kepada novel Ana dan Abang Syeikhul dan Tok Guru. Malah hanya untuk beroleh pengalaman juga, Shahnon akhirnya ‘termakan pujukan’ untuk turut sama menjadi seorang wakil rakyat bagi kawasan kampungnya di Sik, Kedah. Bagaimana pengalaman ini memperlihatkan kredibiliti seorang Sasterawan Negara mula dipandang rendah oleh Ahli Dewan Negara yang lain (kerana menjadi Wakil Rakyat menerusi tiket parti lawan), bagaimana Shahnon membela penduduk di kawasan yang diwakilinya dan bagaimana akhirnya Shahnon ditimpa penyakit Myasthenia Gravis (MG) dirincikan oleh penulis seperti Amelia Hashim, Osman Ayob dan Nassury Ibrahim misalnya.

Memberi pengiktirafan sebagai seorang penyair dan penulis wanita pula adalah bahagian paling manis saya kira. Ini akan kita raih melalui tulisan Zurinah Hassan. Zurinah menceritakan disaat sarjana dan pengkaji sastera yang lain seakan enggan meneliti atau melihat sumbangan tulisan para penulis wanita, Shahnon Ahmadlah orang pertama mengiktiraf Zurinah Hassan dan akhirnya menjadikan kumpulan puisi pertama tulisan Zurinah Hassan sebagai realiti. Ini berlaku apabila Shahnon memberi sokongan penerbitan kepada Naib Canselor USM ketika itu. Shahnon juga malah telah menulis beberapa tulisan ilmiah berkaitan hasil karya Zurinah. Tidak ketinggalan juga adalah pandangan  mengenai novel kontroversi tulisan Shahnon seperti TiVi dan Shit seperti dalam tulisan Nassury Ibrahim. Disebalik kontroversi ini kita juga disajikan dengan permohonan maaf secara terbuka seorang penulis dan penyair mapan tanah air, Shamsudin Othman. Permohonan maaf ini dilihat sebagai sesuatu yang agak ‘lucu’ bila mana penulis mengakui pernah menjual novel Shit secara pasar gelap ketika menuntut di Universiti Malaya bersama-sama dengan Nassury Ibrahim.

Beberapa perkara menarik selain 26 buah tulisan ini semestinya kulit buku itu sendiri. Muka hadapan memperlihatkan Shahnon berkain pelikat dan kemeja-T lengan panjang tersenyum mesra dan seakan mengiakan panggilan ‘cikgu’ yang tertera di kulit hadapan sebagai tajuk. Sebuah lagi elemen menarik adalah konsep memberi highlight dengan membesarkan tulisan yang merupakan gist setiap tulisan. Namun sayangnya, setiap tulisan tidak disertakan latar belakang penulis seperti siri sebelum ini. Jadi pembaca tertanya-tanya siapakah penulis dan bagaimana kaitannya dengan Shahnon? Adakah sebagai pelajar, pengagum, sarjana, editor atau pembaca novel Shahnon sahajakah?
 
Malah berbeza dengan siri sebelum ini, gambar yang disertakan adalah gambar yang bukan hanya milik peribadi Shahnon tetapi, milik peribadi penulis yang menyumbang tulisannya. Ini seperti membangkitkan aura tersendiri kepada sesebuah tulisan berkenaan. Catatan hujung mengenai proses penerbitan buku ini turut dilampirkan bersama. Ya ternyata perkara berkenaan sangat lucu dan memberi sedikit rasa yang berlainan daripada tulisan lain. Malah pembaca ‘seakan’ diajak bersama mengembara ke Penang, Sik sehingga ke Bandar Baharu Bangi dan berkongsi rasa senang serta susah hanya dalam usaha menerbitkan buku ini.
  
Seperti kata Shahnon menerusi Ranjau Sepanjang Jalan:

“Mati hidup susah dan senang dipegang Tuhan. Dipegang Allah Azzawajala”

Semoga Allah Azzawajala memberi kesihatan yang baik untuk SN Prof Emeritus Dato’ Hj Shahnon Ahmad. Semoga ada lagi Lahuma dibendang, perkongsian derita tetapi menginsafkan seperti dalam Detik-Detik Diri di Daerah Daif malah semoga ada guyur memercik ke tingkap lagi dalam Pabila Hujan Turun di Dewan Sastera. Begitu juga hendaknya semoga tulisan dalam mengingatkan dan memperkenalkan generasi muda mengenai karya sastera terbaik dan ketokohan seseorang Sasterawan Negara perlulah diteruskan. Tidak hanya berhenti disini.

*Ulasan ini ditulis untuk menyertai Pertandingan Ulas Buku ITBM di Blog/Facebook sempena Pesta Buku Antarabangsa, Kuala Lumpur 2013.