Monday, October 20, 2008

Bila Surau Pun Dah Ber"kasta"

Saya bertanya pada diri, "Eh nak mengadap Tuhan sekarang pun ada kasta jugak ke?".

Peristiwanya begini, saya sudah telat sembahyang zohor gara-gara bertapa dalam sejuk penghawa dingin kutub kanah di UKM untuk mengusaikan segala macam hal. Lalu, bila sudah pulang ke fakulti macam biasa saya serbu surau pekerja di jabatan komunikasi. Agak pelik juga saya bila surau yang biasa kosong waktu-waktu itu dipenuhi orang. Maklumlah sudah jam 3 pasti semua sudah kembali semula bekerja.

Menyedari surau itu dipenuhi dengan kakak-kakak pejabat am, saya berbahasa basi untuk mengerjakan amanah pada Tuhan. Maklum, saya masih baharu maka masuk kandang kambing mengembek la. Kakak yang bergerombolan dengan kotak-kotak makanan segera itu pun membenarkan. Hati diterjah pelik, mahu makan dalam surau? Namun saya nafikan kerana itu bukan urusan saya kan...

Siap saya berwuduk, saya masuk semula ke surau. Nah, saya diterjah soalan bahawa saya tidak dapat solat disini kerana saya bukan pekerja. Setelah menerangkan kedudukan saya sebagai RA, muka mereka berubah dan pada hemat saya sebenarnya muka mereka waktu itu adalah muka menahan malu sendiri.

Namun, untuk menguatkan hujah, mereka kata saya tidak dibenarkan sembahyang disitu dan semacam memberi amaran untuk bersolat hanya saya ulang HANYA di jabatan sebelah kerana gara-gara boss saya pensyarah jabatan sebelah. Saya sudah telat, saya buka hijab kepala lalu menunaikan solat pada YANG MAHA KUASA.

Melihatkan saya sebegitu, kakak-kakak yang bergerombolan bersama kotak-kotak makanan segera diam dan menikmati makanan mereka. Saya hairan, mengapa perlu makan ditempat yang sudah dijadikan tempat mengadap TUHAN. Bukan tiada pantry untuk mereka makan disana. Aduhai.

Nampak sangat mereka lebih memilih makanan daripada membiarkan seorang mahluk ALLAH menunaikan tanggungjawabnya. Payahkah untuk membenarkan hanya untuk 4 raakat dan masa yang tidak lebih 10 minit dilaburkan untuk membuat pahala?

Surau kita pun sudah berkasta kini. Bila hal sebegini terjadi, saya sering teringat entri blog Kak Rai yang pernah menyentuh kisah "Bila Jamban Berkasta". Aduhai, selepas solat saya geleng kepala beberapa kali. Masyallah!

2 comments:

pear said...

bila baca entri ko ni..terigt aku kisah sorg sahabat masa menuntut di ipt dulu-mayb ada related ngan kisah jamban berkasta kak rai kot- dia dimarahi oleh sorg pensyarah (yg berilmu lg berpendidikan) disebbkn menggunakan toilet staff...sorry tekasar bahasa sket: did their ***** smell sweeter than us? hahaha...dats y bila ada org yg berpikir cenggitu...situasi yg menimpa anda terjadi...(if u think my comment is offensive fell free to delete, hehe)

tentangseseorang said...

surau di fakulti sains komputer dan sistem maklumat UTMJB tidak sebegitu. ehehehe. masa ni terasa bangga menjadi anak UTM. :D