Sunday, May 25, 2008

Suatu Hari Yang Menyedihkan...


Rumah peninggalan Arwah Atuk (sebelah emak) yang sudah kosong di Kampung Lubuk Kepong, Simpang Ampat, Melaka.


Terakhir kali melihat gumpal tanah merah perlahan-lahan menutupi liang lahad adalah pada Ramadhan 1426 Hijrah, 2 minggu sebelum 1 Syawal ketika Allahyarham Datuk saya (sebelah emak) meninggal dunia. Masih utuh dalam memori ketika dihubungi Allahyarham meninggal, saya sedang menunggu giliran ujian lisan bahasa Mandarin semasa menuntut di semester 4, Oktober 2005. Kehilangan Allahyarham sememangnya membuat kami sekeluarga sedih kerana sepanjang 2 minggu ramadhan, beliau dirawat dan dijaga seluruh ahli keluarga saya di Kajang.

Semalam (24 Mei 2008), salah seorang lagi ahli keluarga telah pulang ke daerah abadi. Kali ini, "Puan" sebelah ayah pula (orang kampung ayah dan emak saya di Ayer Pa'abas juga Simpang Ampat, Melaka memanggil nenek dengan gelar "Puan"). Kehilangan ini merupakan sesuatu yang berat untuk ayah namun, kewarasan dan ingatan pada Allah SWT yang masih utuh dijemala fikir, membuatkan ayah tenang. Sungguh matanya sendiri saya lihat sudah merah menahan rasa. Tambah-tambah baru sahaja seminggu balik bertemu Allahyarhamah ibunya di kampung.

Allahyarhamah selamat dikebumikan 11.00 malam tadi di Tanah Perkuburan Kampung Ayer Pa'abas, Alor Gajah, Melaka. Seluruh keluarga terutamanya ayah memanjat syukur ke hadrat Yang Maha Esa. Berharap dan berdoa kepadaNYA, semoga roh arwah Puan diletakkan bersama Orang-Orang Yang Beriman. Amin!

Untuk ayah dan seluruh keluarga, kita perlu tabahkan diri. Mungkin ini hanya suatu cobaan untuk kita semua...


Rumah peninggalan "Puan" saya di Ayer Pa'abas, Melaka

6 comments:

mOEha Aziz said...

salam hani,

moga arwah berdua dicucuri rahmat..

arwah berdua dah berada di dalam dakapan Yang Paling Penyayang..

hani salwah yaakup said...

Moeha,

Terima kasih banyak!

Anonymous said...

moga ditempatkan bersama orang-orang yang soleh

hani salwah yaakup said...

TentangSeseorang aka Ady,

hendaknya begitulah! AMIN.

Anonymous said...

Takziah kak.. tabah ya..

hani salwah yaakup said...

Afiqah,

Yup. Terima kasih!