Saturday, January 05, 2008

Singapura oh Singapura

Singapura. Pulau ini semacam mengenakan magisnya pada saya. Sejak dua tahun ini, berkali-kali saya dibawa, terbawa atau berpergian ke sana. Usah tanya cara saya kesana. Hampir semua cara pernah dirasa (kecuali naik pesawat & kapal laut sahaja belum pernah!). Namun, setiap kali diajak ke sana, saya akan pasti teruja dan kaki ini senantiasa cepat sahaja melangkah.

Saya senang berjalan seorang di pulau ini. Pernah emak & ayah memarahi kerana saya terlalu berani berjalan melihat kota ini seorang. Ini semua berlaku semasa saya di"bawa" menemani kakak yang kebetulan di "pinjam"kan HUKM ke Singapore General Hospital. Cuba bayangkan saya perlu duduk dalam bilik kakak sepanjang hari aduh...bosan. Malah kakak juga berani melepaskan saya berjalan asal jangan ke tempat-tempat yang sudah dibilang jangan pergi sahaja, sudah!

Perjalanan di Singapura mudah. Kalau mahu kemana-mana, buka peta, lihat jalan dan perhatikan warna MRT yang mana perlu diambil. Kadang-kadang keliru juga bila perlu turun disana disini kerana tukar MRT (perlu diingat di Singapura ada 4 jenis warna MRT yang saling bersilang, jika silap tukar atau naik maka, sesatlah).

Sabtu lalu, sekali lagi saya ke Singapura. Kali ini menjadi pakar jalan untuk kakak & abang ipar yang sudah lupa jalan, sistem MRT dan daerah membeli belah yang popular di Singapura (selain Orchard Road). Kadang-kadang saya rasa, saya pula yang lebih laju daripada mereka menghayun langkah di negara berkenaan. Macam "pulang" kampung sebelah bapa saya pula.

Dibawah ini adalah gambar-gambar saya yang tidak berapa ada semasa kesana...
(Maaf kalau tidak banyak gambar dipaparkan disini. Untuk cerita lanjut mengenai Singapura pada lawatan yang lepas, boleh lihat entri ini ataupun ke blog saya yang satu ini)

Pemandangan di stesen MRT. Lihat bertapa panjang kawasan ini dan semua pintu ini akan terbuka dari hujung sini ke hujung sebelah sana. Bayangkanlah sepanjang itu juga MRT yang tiba.

Stesen MRT Orchard...Antara stesen yang sibuk selain stesen Bugis kerana pusat membeli belah kebanyakannya berpusat disini.

Saya geram melihat "Eye on Singapore" yang jauh lebih besar. Sedangkan di Malaysia pun belum sempat hendak saya cuba lagi!

Kawasan tengah bandar Singapura yang khabarnya sedang sibuk dibina kasino. Berceracang besi sana sini...

dan yang tidak boleh dilepaskan jika ke Singapura adalah...

Nasi Beriyani Dam, Restoran Zam-Zam di hadapan Masjid Sultan (North Bridge Road) juga berdekatan dengan Arab Street. Selain itu yang menarik di restoran ini adalah murtabaknya. Di kawasan ini juga, banyak restoran makanan melayu yang halal, sedap dan berpatutan.

0 comments: