Thursday, February 08, 2007

Sayang Di Sayang

Ada beberapa versi lagu Sayang di Sayang sudah saya dengari dan nikmati. Semuanya ya sudah pasti memberi impak-impak yang berlainan dalam nubari saya. Antara versi nyanyian yang pernah saya dengari adalah alunan daripada Ning Baizura, Farhan AF4 dan Kartina Dahari. Malah, Nora juga pernah menyanyikan lagu ini. Versi asal lagu ini dinyanyikan siapa, itu sahaja yang masih belum saya temukan. (Jika ada antara anda yang tahu tolong beritahu saya ya...terima kasih). Ada yang dibawakan dalam nada komtemporari dan ada juga dalam versi keroncong (yang lebih menarik perhatian saya…maaf kalau saya agak bias pada irama keroncong)

Tulisan kali ini bukanlah untuk membandingkan-bandingkan versi siapa yang lebih sedap, lebih lunak, sekaligus…menentukan juaranya. Namun sebaliknya, saya ingin mengajak pembaca menyorot semula siapakah disebalik lagu ini. Menerusi kajian saya yang tidak seberapa, saya telah menemukan pencipta sebenar lagu yang mula memancing hati saya sejak beberapa bulan ini.

Sayang Di Sayang dicipta oleh seorang komposer kelahiran Indonesia, Allahyarham Zubir Said. Allahyarham Zubir Said juga adalah komposer yang bertanggungjawab mencipta lagu kebangsaan Singapura pada hari ini, “Majulah Singapura”. Selain daripada itu, Allahyarham Pak Zubir juga dikhabarkan telah mencipta hampir 1000 buah lagu. Sepanjang membaca bahan yang dikaji itu, saya semakin teruja. Kira-kiranya Pak Zubir Said ini bolehlah dikatakan hebat jugakan? 1000 buah lagu ciptaan, bukanlah satu angka yang kecil. Malah jumlah itu sudah melebihi untuk dirinya dikenang sebagai hero lagu Melayu klasik era tersebut.

Allahyarham memulakan kariernya di dalam arena muzik ini ketika berhijrah ke Singapura. Di Singapura, beliau telah menyertai kumpulan bangsawan, City Opera sehinggalah berjaya menjadi ketua pancaragam. Beliau berkahwin dengan seorang penyanyi ternama, Tarminah Kario Wikromo pada tahun 1938. Kebolehan beliau akhirnya membawa beliau mekar dalam industri perfileman Studio Malay Film Productions dan Cathay Keris, Singapura. Ketika berkhidmat untuk kedua-dua buah studio ini, Allaharyam Pak Zubir dilantik menjadi ketua orkestra dan diberi kepercayaan mengubah lagu-lagu yang hebat untuk filem-filem keluaran kedua-dua buah studio yang pernah menjadi kebanggaan masyarakat Melayu pada suatu ketika dahulu.

Malah lagu “Sayang Di Sayang” ini telah dimuatkan dalam filem “Rachun Dunia” (1950) lakonan Allahyarham Tan Sri P Ramlee. Allahyarham Pak Zubir juga merupakan guru muzik bagi seniman agung kesayangan kita itu.

Namun seperti tajuk lagunya, sayang anak-anak zaman kini tidak pernah tahu mengenai lagu malah penciptanya sekaligus. Barangkali ada yang mula buka mata sejak Farhan mempersembahkan lagu ini di Akademi Fantasia 4. Jika tidak, sampai bila-bila pun lah mereka tidak menyedari kewujudan lagu yang baik seumpama ini. Maka lagu dan lirik yang baik ini hanya tinggal sebagai memori di zaman silam sahaja. Nama Allaharyam Pak Zubir pun tenggelam bersama hilangnya warga dizaman tersebut.

Tidak malu untuk saya katakan, saya senang mendengar lagu-lagu era lama ini. Mungkin kerana didikan saya sebagai anak bongsu dalam keluarga, banyak sekali terinfluence ibu yang gemarkan lagu-lagu lama. Teman baik sendiri sering tertawakan saya kerana gemarkan yang lama-lama. Saya senyum sahaja setiap kali teman saya itu tertawa. Bagi saya value lagu-lagu sebegini lain benar “penangan”nya. Cuba dengar lirik yang dinyanyikan penyanyinya. Indah. Ada selokanya. Ada pantunnya. Bila dengar dan dengar lagi banyak nasihat yang cuba diberikan. Jarang kita akan dengar lirik sebegitu dalam era kita kini. Yang ada pun kebanyakannya semacam “hilang” uniknya bahasa Melayu itu sendiri.

Bila mendengar bengkel Faisal Tehrani sewaktu konferensi GKLN-ALBUNA tempohari, saya rasa apa yang saya lakukan ini tepat. Kata Faisal Tehrani pada pendengar bengkel online tersebut, beliau mengajak penulis-penulis muda untuk kembali meneroka sastera lama kita yang banyak misteri dan bahasanya yang cantik itu. Jadi permulaan saya...dengan lagu lama dahululah.

Dibawah ini lirik lagu “Sayang Di Sayang” untuk kita kongsikan bersama. Namun begitu, beberapa kali saya terganggu dengan nyanyian beberapa artis kita bila mendendangkan lagu ini. Mahu tahu kenapa? Mudah. Pada baris kedua lirik ini kebanyakan artis kita melagukan sebegini...

“...dahan jatuh menimpa batu...KEGUGURAN”

Wahai teman-teman sekelian...berertikah pantun ini jika “...dahan jatuh menimpa batu yang KEGUGURAN ?”. Maka dengan itu jika ada peluang sila dengar versi Kartina Dahari bila tiba ayat ini...

Sampai disini coretan kali ini. Yang baik datangnya dari Allah dan buruk itu datangnya dari kelemahan diri saya sendiri. Ampun dan maaf jika ada yang terguris rasa dan pedih jiwa. ;)

Lirik Sayang Di Sayang

Angin menderu
Dahan jatuh menimpa batu
Kuburan…
Angin menderu
Dahan jatuh menimpa batu
Kuburan…
Murai terkejut berkicau-kicauan
Langit mendung diliputi awan
Alamat bumi disirami hujan
Sayang disayang
Hatiku rindu
Orang jauh tak lupa dari kenangan [ulang 2 x]
Fikiran kusut berisau-risauan
Sakit untung ditinggalkan abang
Ibarat kapal tidak berhaluan
Sayang di sayang...



(Sumber daripada wikipedia.com)

0 comments: