Thursday, June 01, 2017

Mengukur Kesepian Yang Riuh Dalam Menghening Sunyi



Judul                 :        Kumpulan Puisi Menghening Sunyi
Penulis              :        Ridzuan Harun
Tahun Terbit     :        2017
Harga                :        RM 20.00 (Semenanjung Malaysia) / RM 25.00 (Sabah/Sarawak)


Zaen Kasturi dalam prakata Menghening Sunyi (ITBM: 2017), menyatakan bahawa;

"Sama ada harus diakui mahupun di sebaliknya, kesunyian tentu saja berbeza daripada kesepian. Kesunyian memiliki makna kedamaian yang dirasakan oleh fikiran dan hati, meski diri tidak sendiri secara fizikal. Sementara, kesepian adalah kesunyian fikiran dan hati meskipun diri berada dalam suatu keramaian dan pelbagai keriuhan."

Dalam melihat masyarakat zaman ini yang 'risau' dilabel dengan kata sunyi, Ridzuan Harun cuba kembali mencari kembali tapak ke arah katarsis sunyi. Seakan sunyi memberi suatu perasaan kelegaan yang paling mercup dalam mengungkapkan segala apa yang dirasakan penyair ini dalam hati dan rasa kepenyairannya. Namun, sunyi yang bagaimana sebenarnya cuba dibawa penyair kepada pembaca kumpulan puisi Menghening Sunyi ini?

Menghening Sunyi dibahagikan kepada dua bahagian utama iaitu bahagian pertama Tumbuh Dari Diam dan bahagian kedua Menghening Sunyi. Seperti namanya Tumbuh Dari Diam, bahagian ini banyak sekali merefleksikan tanggapan dan reaksi penyair dalam pelbagai hal seperti kehidupan secara umumnya, perhubungan, persahabatan, masalah sosial dan kehilangan yang banyak memberi kesan kepada penyair secara peribadi dan langsung. Keseluruhan bahagian pertama ini dapatlah disimpulkan dengan puisi berjudul Tentang Kenangan (hal. 28) yang antara lain berbunyi;

Kenangan sama seperti 
berkeping-keping gambar
yang tersimpan dalam album

Ada gambar yang masih terang
ada juga yang sudah kelabu
bertahun-tahun kita menyimpannya
dalam sedar atau tidak

Kautahu, kenangan dan ingatan
pun seperti  itu juga
aku masih menyimpan cerita kita
mask ada sebahagiannya mula mengabur
dan dilitupi debu waktu

Ada waktunya kita mengenang
semuanya dari jauh
meski ia begitu dekat di kalbu
di celah runtuhan masa

Dan kita, membiarkan ia
sesekali datang, sesekali pergi
sesekali beroleng, sesekali bergenang
sesekali tenggelam, sesekali timbul
tapi, ada juga ketika matahari senja jatuh
kulihat kau tetap bermain di sangkar mataku.

Segala perasaan yang disimpan dalam diam, menjadi kenangan yang akhirnya dilunasi kerinduannya oleh penyair dengan kolaj-kolaj kenangan. Setiap satu cebisan cuba ditampal dalam mengingati setiap perkara yang pernah singgah, melekat, memberi kesan mahupun sekadar angin yang menampar perlahan ke pipi dan pergi lagi. Begitu juga beberapa kali menerusi Tumbuh Dalam Diam penyair menyatakan dengan teguh tentang pendiriannya tentang kesetiaan:

Kutinggalkan laut kepada pasir--kerana ternyata
ia lebih setia sebagai pendamping.

Hanya kupilih debur ombaknya--untuk kubawa
ke dalam kenang.

Penyair selalu hidup setia--dengan
ingatan-ingatan.

(Pasir Lebih Setia: hal.27)

...

Aku bukanlah lelaki pengalah
walau dihambat semi
tapi jauh di sana, di tanah airku
ada cinta, menantiku pulang

(Ara: hal. 52-53)

Begitulah setianya penyair kepada apa yang diyakini, dipercayai ataupun disayanginya. Begitu juga diam mengajarkan tentang erti persahabatan. Meski kadangkala jauh, jarang ketemu mahupun menjadi pemuja dalam diam:

...

Itulah cara kita memperdalam
erti berkawan
bertemu dan bercakap
tanpa curiga
atau perlu takut pada sesiapa

(Marsli: hal. 23-24)

...
Aduhai kau lelaki yang tegar memilih
dan percaya sejarah
bagimu sejarah selalu menuju kebenaran
yang berdusta cumalah pencatat sejarah
kaumasuk ke negeri sukar
demi memilih nikmat yang paling sukar

(Zaen: hal. 25-26)

Jika pada kata mula, penyair menyebut, tentang semoga pembaca dapat mencari penyair dengan menjadikan Menghening Sunyi sebagai cermin, sebenarnya kita mampu mentafsir jiwa sebenar penyair yang terlalu sensitif kepada setiap perkara yang berlaku di sekitarnya. Memasuki Menghening Sunyi pada bahagian ini, sebenarnya banyak tentang kehilangan (kematian) menjadikan penyair amat berduka lara dalam diamnya. Keberangkatan seorang guru, sahabat dan mentor dalam empat buah puisi berjudul Dan Penyair Pun Berangkat, Sutung Umar RS, Mengenang Sahabat dan Selamat Berangkat Guruku. Namun, setelah meneliti kembali susunan dalam bahagian ini, terasa amat aneh keempat-empat puisi ini disatukan dalam Tumbuh Dalam Diam. Keempat-empat puisi ini lebih amat baik jika disekalikan ke bahagian Menghening Sunyi seterusnya yang menyeret pembaca dengan rela dalam sebuah perasaan kehilangan yang paling perit, keberangkatan seorang paling akrab, seorang sahabat dan abang, penyair Allahyarham Rahimidin Zahari.

Tiada yang lebih perit dalam menafikan kehilangan. Itu yang cuba di'tiupkan' dalam bahagian kedua, Menghening Sunyi. Ridzuan sebenarnya cuba untuk menerima realiti dengan mengambil sudut pandang keluarga Rahimidin dalam puisi berjudul Mengenang Papamu, pada Puasa Pertama (hal. 86) dan Simpang Ke Rumahmu (hal. 89). Namun, percubaan-percubaan ini sebenarnya seperti mencari jalan menghilangkan sepi kehilangan yang benar amat mengusik perasaannya sebagai seorang adik. Seperti dalam halaman akhir;

Desa nan jauh selalu dirindu,
  teringat sumur jernihnya bergenang;
abang sungguh dekat di kalbu,
  sehayat umur adik mengenang.

(Mengenang Abang)

Seusai menekuni prakata yang cermat ditukangi penyair besar Malaysia, Zaen Kasturi serta membaca keseluruhan puisi dalam Menghening Sunyi, secara halus tetapi amat teratur barangkali ingatan akan terus melekat pada puisi tulisan Allahyarham T. Alias Taib yang ini;

"Siapakah pernah mengukur
betapa dalam 
sepiku yang riuh"

(T Alias Taib)


Dalam menjadikan Menghening Sunyi sebagai cermin seperti permintaan penulisnya dan menimbang kembali pandangan Zaen mengenai sunyi dan sepi, Rizduan cuba untuk berkongsi beban sepinya (keriuhan dalam keramaian) kepada pembacanya. Cuba untuk merasa lega dan menenangkan dirinya sendiri. Meski ada beberapa bahagian awalnya Ridzuan tenang berkongsi rindu dan ingatan tetapi, dalam konteks keseluruhan, rindu akan kehilangan sebenarnya terus menerus menjadi pohon rendang dalam sepinya yang riuh. Tiada siapa yang barangkali boleh mengukur betapa dalamnya sunyi Ridzuan seperti kata T Alias Taib di atas. Penyair yang benar mengheningkan diri sendiri dalam sunyi dan sepinya.

0 comments: