Monday, January 09, 2012

Karya Terbaharu di Awal 2012

Sebuah petang di pesisir pantai UMS, Kota Kinabalu yang tenang sambil melayan debur ombak sambil juga membilang kapal terbang didada langit dengan harapan untuk pulang ke tempat dimana hati selalu ada...


Alhamdulilah segala syukur hanya untuk Allah SWT. TanpaNYA tiadalah saya beroleh ilham dan rezeki untuk karya saya yang satu ini. Diberikan permulaan tahun yang baik untuk saya dengan penerbitan sebuah sajak "kecil" di Berita Minggu, 8 Januari 2012. Terima kasih juga untuk tim BM kerana sudi memilih sajak yang biasa ini dimuatkan dalam dada akhbar mereka.

Saya teringat bagaimana sajak ini lahir. Saya ingat meja kerja saya yang luas menghadap Gunung Kinabalu dan matahari yang tidak jemu dilihat di pesisir pantai kampus tempat saya bekerja di Kota Kinabalu. Dalam sendu, dalam sedih namun mempunyai harapan yang mengebu-gebu dalam hati ketika itu Allah telah kirimkan ilham untuk saya menulis "catatan" kecil ini. Ketika itu saya perlu hadapi seorang diri segala-galanya. Berdagang bukan urusan enteng. Hati yang kecil perlu tumbuh besar (meski kadangkala hati itu tidak mampu untuk ampuh menahan segalanya).

Alhamdulilah rakan-rakan di FB ada yang suka, ada juga mengirim tahniah. Terima kasih untuk sokongan dan galakan. Saya masih hijau sebagai penyair. Saya masih menganggap diri "penyair palsu" seperti yang kerap saya dan rakan-rakan di PENA ungkapkan. Untuk teman yang didatangi ilham lewat puisi ini, saya doakan semoga dipermudahkan urusan Tuan. Saya mengharapkan yang terbaik untuk kebaikan bersama. Amin.

Saya masih perlukan tunjuk ajar dalam dunia penulisan ini. Tunjuklah yang mana salah, yang mana silap. Ini bukanlah yang "terbaik". Semoga puisi kecil ini mampu menjadi pemangkin untuk saya lebih bersemangat menulis dan menempuh hidup yang kian berliku. Yang baik hanya dari ALLAH SWT. Yang buruk daripada silap saya sendiri.