Sunday, October 10, 2010

Kuih Goyang Nenek (2)


Sambungan cerpen saya...


Kuih pertama, gigitan pertama. Rangup. Abang Lias mengunyahnya perlahan-lahan. Kemudian mengambil kuih kedua, ketiga dan seterusnya, seterusnya, seterusnya. Setelah itu, Abang Lias diberi gelar penikmat ‘kuih goyang Nenek nombor alif’ oleh semua ahli keluarga. Abang Lias kini sudah tidak malu lagi untuk mengangkat botol kaca nenek hatta sampai ke depan televisyen. Malah lebaran pada tahun-tahun setelah itu, Abang Liaslah yang akan menghubungi Nenek memesan supaya tidak lupa untuk membuat kuih goyang. Nenek hanya senyum dan senyum yang khas itulah selalu meruntuhkan ego sesiapa sahaja.

Tahun-tahun terakhir sebelum Nenek pergi, Nenek masih lagi menyediakan kuih raya untuk kami semua. Meski tiada lagi kuih bahulu gebu dan biskut roda dunia bersalut kelapanya, kuih goyang masih sahaja dibikin Nenek. Tetapi, kali ini kuih goyangnya tidak lagi sebanyak dahulu. Namun dua balang besar itu masih tetap ada. Kehilangan kuih muih buatan Nenek kini diganti dengan kuih muih yang dibeli anak menantu Nenek. Saya sering memuji-muji kuih yang dibeli. Sedap, cantik dan menarik. Waktu itu, saya masih belum belajar dan memahami apa yang disebut rasa dan perasaan yang sebenar. Malah masih dangkal akan erti memberi dan menerima. Anak dan menantu Nenek pula terasa bangga dengan puji-pujian saya.

Nenek seperti biasa tidak berkata apa-apa. Meskipun dia berterima kasih kepada anak menantunya, namun lewat binar mata tuanya saya tahu dia cukup terkilan. Terkilan tidak dapat menyediakan kuih muih seperti biasa untuk santapan ahli keluarga. Kudratnya tidak mampu bertahan lama untuk ini semua lagi. Dia pasrah dan menikmati sahaja lebaran dengan kepulangan anak menantunya yang disayangi. Namun saya mengerti, ada yang kehilangan dalam diri Nenek. Aduh, kenapa saya tidak cukup matang untuk memahaminya saat itu?

Tahun berikutnya Nenek sudah tidak berdaya langsung untuk bangkit daripada pembaringan. Ramadhan tahun berkenaan, doktor telah mengesahkan nenek menghidap kanser tulang belakang tahap empat. Nenek sudah tidak berdaya untuk bersuara. Tugas membuat kuih pula sudah pun diserahkan kepada pembantu rumah yang dibayar untuk menjaga nenek. Kuih muih kali ini sudah hilang langsung ‘rasa’. Nenek yang disuakan kuih berkenaan hanya berladung air mata. Selaku cucu yang paling hampir, saya faham bahasa Nenek. Bentuk kuih tidak mengikut aturan dan yang lebih penting, kuih itu tidak hadir dari hati yang penuh rasa kasih sayang. Kemek dan kelopaknya tidak terbentuk cantik. Namun yang lebih meretakkan hati nenek adalah, kuih berkenaan bukan hasil air tangan Nenek. Nenek kecewa.

Nenek kembali pada minggu kedua syawal saat matahari malu-malu berselindung dibawah lapis deru pagi. Setelah itu, tiada lagi kuih goyang buatan Nenek yang mewarnai syawal kami. Malah, kami pula seakan-akan ingin melupakan kuih goyang Nenek sepertimana kami sering menghalau rasa yang terdetik mengenai kerinduan terhadapnya yang membibit dalam naluri sendiri. Mungkin kesakitan kehilangan itu yang cuba kami tabirkan barangkali.

“Termenung ingatkan siapa tu Lia?”. Teguran Kak Ainul mengejutkan saya. Kembali memakai semula mahkota kejernihan fikiran.

“Terkenangkan arwah Nenek, Kak Ainul,” jawab saya pendek.

“Kak Ainul pun teringatkan arwah akhir-akhir ramadhan ni. Rindu,”.

Pengakuan ikhlas Kak Ainul benar-benar mengujakan saya. Jarang benar sejak akhir-akhir ini ahli keluarga saya mahu mengaku terkenangkan Nenek.

Jeda.

Masing-masing melayan lagu sayu yang dipetik gitar hati. Saya memerhati piring yang sebenar tadi terletak ‘karya’ Kak Ainul.

“Eh, mana ‘masterpiece’ Kak Ainul tadi,” tanya saya hairan.

Kak Ainul tertawa lucu.

“Haha. Keras-keras pun habis dimakan Abang Azri lepas pulang terawih tadi. Katanya sedap,”.

Ada senyum paling manis menghias ulas bibir Kak Ainul. Senyum kepuasan yang pernah saya lihat diwajah nenek suatu ketika dahulu. Memberi pada yang terkasih sebuah tanda hati yang tepu dengan rasa sayang.

“Kak Ainul, tahun ni kita buat kuih goyang nak?,”

“Nak!,” sambut Kak Ainul bersemangat.

Ada kangen yang menyalut kebahagiaan ini. Terselit pula senyum Nenek yang paling manis diantaranya. Syawal ini kuih goyang warisan Nenek bakal mengubati segala kenangan yang bertakhta di atma. Ada aura dan hati Nenek yang datang memberi rasa. Selamat pulang wahai kerinduan pada Nenek yang kami kasih. Meski pada sebuah ingatan dalam sekeping kuih goyang. Mata saya bertakung sendunya.


Gambar dari sini

2 comments:

najibah said...

Tahniah, Hani. Tiba-tiba rindu nak makan kuih goyang.

hani salwah yaakup said...

Kak Najibah,

terima kasih banyak kak. Masih belajar untuk menulis :)