Wednesday, August 18, 2010

Catatan Mengenai Wisuda Yang Tertunda-Tunda


Gambar-gambar sewaktu raptai konvokesyen

Alhamdulilah seperti catatan yang lalu, saya telah (dengan selamatnya) menyudahkan pengajian saya (untuk kesekian kalinya). Inilah catatan mengenainya yang tertunda-tunda kerana sibuk (ye ke?), malas (tepat sekali!) ataupun sambungan internet yang kejap ada kejap tidak (ini pun benar tau...serius saya tak tipu ok). Majlis ini telah selamat berlangsung pada tanggal bersejarah 8 Ogos 2010 setelah hampir sebulan lebih saya memasuki ruang viva membentangkan hasil kajian yang saya anggap seakan mustahil untuk saya sudahi. Majlis wisuda atau konvokesyen ini adalah yang paling sekejap sekali tempoh menunggunya.


Bersama Ayahanda, Hj Yaakup B Maakip & Ibunda, Hjh Jaharah Bt Hj Mohd Yusop

Beberapa hari sebelum acara ini, kedua ibu dan bapa dilanda demam yang kuat. Namun, alhamdulilah kedua-duanya masih sempat menghadiri majlis saya pada hari ahad berkenaan. Malah dalam temph sehari, ibunda saya telah berjaya menjahit baju kurung yang dirancang saya untuk dipakai sewaktu acaranya. Tidak terkata saya. Aduh, terima kasih emak! Melihatkan tempat duduk yang tinggi, saya jadi risau bagaimana keduanya akan memanjat tangga untuk duduk melihat acara saya. Setelah turun mengambil skrol daripada Pro Canselor, saya memanjat syukur bila melihat kedua-dua duduk elok-elok sahaja dibawah dan berdekatan pula dengan tandas. Terima kasih ibunda dan ayahanda kerana masih bisa melihat anakanda bergraduasi :)

Bersama sebahagian pensyarah saya di MENTION, UKM. Sayang, tidak sempat bergambar dengan penyelia saya...huhu

Saya sebenarnya bergembira (juga terharu) melihat para pensyarah terutama penyelia dan ketua jabatan saya sudah siap sedia beratur menunggu masa untuk masuk ke dewan. Ketika berjalan masuk ke dalam DECTAR, UKM ini saya sempat menyalami, berpelukan atau menunduk kepala memberi hormat (kepada pensyarah lelaki). Perasaan ketika itu memang lain sekali. Ada gembira, ada sedih sekali bergaul dalam sukma. Tidak cukup itu, ketika menaiki pentas menerima skrol dan nama saya disebut, mereka memberi sokongan bertepuk tanggan paling kuat dan sempat memanggil-manggil saya saat turun dari pentas. Oh...terima kasih guru-guruku!


Bersama bakal Dr Bebi & Dr Hani (amin ya Rabb!)

Jika setiap kali majlis wisuda saya hanya didatangi ibunda & ayahanda, majlis kali ini adalah salah sebuah majlis yang menggembirakan saya. Untuk pertama kalinya, kawan-kawan (yang saya mesrai di UKM ataupun rakan-rakan seperjuangan penulisan) datang meraikan. Oh, terima kasih kepada anda semua. Saya benar benar benar terharu. Orang yang paling saya tidak sangka sudi mampir dan memberi sekuntum bunga mawar merah adalah teman sekepala alias senior sarjana saya di UKM dan mungkin senior saya di peringkat PhD (mohon doa dipermudahkan), Melly Ridaryanthi atau lebih mesra saya panggil Bebi. Dalam keadaan berpeluh-peluh, kami berdakapan. Mengucap selamat dan saling mendoakan. Alangkah indahnya persahabatan meski berlainan warganegara.

Kemudian, datang pula adik-adik MPR yang baik hati. Sejambak mawar putih (kegemaran saya!) turut dibawa bersama. Terima kasih, Aidil Khalid, Ainunl Muaiyanah, Masitah Saini dan Nissa' Yusof yang sudi melapangkan petang ahad anda di majlis saya. Tersangat saya menghargai. Juga tidak dilupa untuk adik-adik di UPM yang tidak dapat hadir tetapi turut menitipkan bunga yang cantik. Terima kasih adik-adikku Agy, Jaa dan Su (nanti kalau free, Kak Hani masakkan untuk korang lagi ya!).


Bersama penulis berbakat besar, Aidil Khalid


Nantikan album "UKM Road" tidak lama lagi...haha

Seringkali setiap majlis konvokesyen UKM belangsung, saya selalu berdoa lampu isyarat di pintu utama berwarna merah. Ini adalah kerana saya mahu lihat para graduan yang berjubah konvokesyen, bertopi mortar atau bonet dan memegang skrol bergambar di tempat-tempat utama di UKM. Jika ada rasa putus asa ketika menyiapkan tugas kuliah mahupun tesis, setiap kali itu gambaran-gambaran ini cuba saya pahatkan dalam hati dan naluri untuk menjadi semangat yang berbaur-baur dalam buku-buku jiwa. Alhamdulilah, rasa putus asa itu akan menjauh tanpa dipinta. Indahnya konvokesyen...tanda jiwa yang merdeka.


Saya mahu bergraduasi lagi. Kali ini bertopi bulat (bonet) pula! Doakan ya... :)


Hanya kami berdua sahaja yang bergraduasi. Teman-teman sekelas yang lain semoga dipermudahkan perjalanan kalian ya! Amin...

Oh yeah!

2 comments:

hanis aleeya aka gadis sepi said...

bukan calang-calang Aidil memunculkan diri..

hani salwah yaakup said...

Iya,
tahu tak apa...hehe