Wednesday, July 29, 2009

Mencari Belahan Hati

Menjelang umur pertengahan 20an ini, baharulah saya fahami permasalahan yang sering dihadapi wanita sebaya. Mempunyai kelulusan yang tinggi, moden, berfikiran luas dan bercita-cita tinggi itu memang memerlukan suatu daya tahan dalam diri wanita muda dan masih sendiri seperti saya. Terutamanya dalam hal yang berkaitan dengan menukar panggilan diri dihadapan nama. Permasalahan nombor alif yang menjadikan seorang ibu kepada wanita sebaya saya sering pening kepala dan takut sendiri.

Seorang ibu itu memang lumrah untuk melihat anakandanya yang perempuan ini terbela nasibnya. Diserahkan kepada tangan yang mampu diandalkan perjalanan hidup anakandanya itu sebelum dia menutup mata. Setidak-tidaknya segala tanggungjawab itu sudah diselesaikan dan tidak berhutang pada Si Penjaga Alam ini. Begitulah kemungkinan yang bermain dalam cepu hati seorang ibu saya kira.

Namun, bagi anakandanya itu, menamatkan status diri bukan perjalanan yang mudah. Bukan boleh dibuat semacam memetik jari. Ini berkaitan menyerahkan hidupnya kepada orang lain. Untuk sama-sama berkongsi riang, bertegang urat dalam perkelahian dan meminjam bahu untuk mengesat si ayer mata dikala duka menyapa. Bukan keputusan enteng.

Menjadi wanita berpendidikan, moden, bercita-cita tinggi dan mempunyai perancangan tertentu dalam hidup juga memerlukan seseorang yang memahami, senantiasa menyokong dan menjadi cerucuk semangat. Menyintainya tanpa sebab dan menerimanya seperti apa adanya.

Jadi, orang yang sebegitu bukanlah boleh didapatkan dalam masa yang singkat. Memahami dan mengenali hati budi itu memerlukan masa yang bukan kepalang sebentar. Kadang-kadang untuk menemuinya juga perlu berjalan jauh sekali.

Bukan ketampanan wajah menjadi isu, bukan juga soal harta yang bertumpuk-tumpuk didalam peti. Inilah soal mencari belahan hati untuk berkongsi hati, untuk sehidup semati.


2 comments:

Wahyu Budiwa Rendra said...

salam sdr. saya suka lagu ini sudah lama. baru ini - pertama kali - menonton klipnya.he.he.

hani salwah yaakup said...

Salam Sdr Rendra,

Saya suka klip ini. Comel~