Tuesday, February 05, 2008

Apa Kena Dengan Buku

Public Relations??? Reality TV??? Media Ethics???Media Theories???
Writing Up Research???

Sejak sebulan lepas saya mengalami masalah kronik mencari buku-buku seputar pembelajaran saya. Kadang-kadang untuk mencari sebuah sahaja buku, saya terpaksa "melancong" ke setiap kampus universiti (disekitar lembah kelang) yang turut menawarkan krusus yang saya ambil ini. Aduh, kerja "melancong" ini kadang-kadang buat masa saya terbuang sia-sia sahaja. Sedangkan jika masa yang terbuang ini saya gunakan untuk membaca, tentu sahaja lebih berharga. Namun, kerana kembara mencari buku ini saya lakukan juga.

Bukan saya tidak suka dengan kembara mencari buku ini. Saya gemar dan perkara ini memang selalu saya lakukan dengan teman-teman (khususnya dengan teman-teman penulis yang lain). Tetapi, dengan batasan masa yang semakin sedikit, saya bagaikan terhimpit dan menghimpit diri sendiri. Sebahagian waktu siang saya kini saya gunakan untuk melihat (pelajaran) dan membaca, sebahagian lagi saya gunakan untuk "travel" ke Shah Alam dan sebahagian malam saya pula untuk ke kuliah dan juga "travel" kembali ke rumah.

Seharusnya sebagai seorang pelajar (kata anda) saya boleh mendapatkan buku-buku seumpama ini di koperasi buku di kampus. Wah, betul juga kata anda itu jika koperasi yang dikatakan wujud itu masih sebaik dan efisen seperti saya menuntut diploma dan sarjana muda dahulu. Koperasi buku ini kata pekerjanya mengalami perubahan dasar organisasi. Teruja saya mendengarnya. Telahan saya mestilah koperasi yang ada kini akan menawarkan lebih banyak judul buku bagi setiap krusus yang ditawarkan pihak universiti.

Namun sangkaan saya hanya tinggal sangkaan. Indah khabar dari rupa. Beberapa kali ke koperasi ini saya hanya mampu urut dada, tahan sabar. Wajah pekerja koperasi akan tambah berkerut dengan judul-judul yang sering saya serahkan pada mereka. Kata mereka judul-judul berkenaan kedengaran terlalu asing dan pelik. Berkali-kali itu jugalah saya terpaksa isi borang pohon mereka "carikan" buku-buku yang saya mahu itu. Tetapi, bila saya datang semula reaksi mereka masih serupa dan akhirnya apa yang mereka lakukan hanya menyuruh saya cari sendiri di kedai-kedai utama di Lembah Kelang dan tidak langsung mereka mahu menolong saya. Aduh!
Inilah salah satu kedai yang tidak mahu untung!

Saya hairan buku-buku dalam bidang yang saya ambil ini terlalu terhad (saya kira) dari buku-buku dalam bidang pengkhususan lain (seperti Kejuruteraan, Undang-Undang dan sebagainya) di kedai-kedai buku utama. Jika ada sekalipun, judulnya sudah bercampur aduk dengan seni persembahan dan filem. Kadang-kadang, terpaksa ditempah dan perlu menunggu sekitar sebulan dua untuk diterima. Aduh!

Ada juga teman-teman yang bertanya kenapa saya tidak mahu membuat salinan foto buku-buku berkenaan. Terus terang saya katakan, saya ada juga membuat salinan foto untuk buku-buku yang memang sudah tiada di pasaran. Namun buku-buku yang masih dijual dan masih dapat dipastikan kewujudannya juga penting untuk saya, saya akan pastikan saya akan membelinya. Bagi saya dengan membaca buku asal, rasanya lebih puas dan boleh disimpan lama. Manalah tahu buku berkenaan akan kita gunakan lagi dimasa hadapan!.

Kepada pembaca yang tahu dimana saya boleh mendapatkan buku-buku berkaitan media, filem dan sewaktu dengannya (dengan banyaknya), bolehlah bantu saya!


p/s: Buku warna hijau dalam gambar atas (depan sekali), "Writing Up Research: Experimental Research Report Writing For Students Of English" oleh Robert Weissberg & Suzanne Buker adalah sebuah buku yang mengajar anda menulis tesis dengan lebih berkesan kata pensyarah saya. Jika anda mempunyai buku-buku lain yang baik untuk tatacara penulisan tesis...bolehlah kongsikan dengan saya!

2 comments:

roslan jomel said...

Salam.

Tentang buku-buku Eka Kurniawan tu, sebahagiannya boleh dipinjam dari perpustakaan DBPKL.

Buku-buku di atas yang diselerak tu, konon-kononnya merajuklah tu. :)

hani salwah yaakup said...

Salam Abang Roslan,

Oh ada di DBP ya...ok cuti sem nanti blh cari...

Tak merajuklah...cuma geram je payah sangat nak cr buku ni. Kalau tahu kat mana blh saya cr buku sebegini...bagitau saya ya!