Thursday, November 29, 2007

PD, Pisang Goreng & Emak

1. PD

Percutian keluarga yang dirancang selama ini akhirnya menjadi kenyataan jua. Yang paling gembira adalah anak-anak dara saya (anak abang dan kakak) yang semakin hari semakin tinggi dan semakin besar. Masakan tidak. Mereka asyik bertanya ahli keluarga (atuk, nenek mereka yang merupakan penasihat program), (mak ngah selaku organizer) malah saya(maksu) sebagai peserta acara pun dikunjungi emel malah sembang di ruang chat sejak sebulan yang lalu.

2 Orang daripada "anak dara" saya...Nak ke PD Punya Pasal Makan Tengahari Pun Dalam Kereta

Liburan keluarga kali ini adalah ke Port Dickson. Walaupun hanya mengambil masa sehari semalam sahaja namun, kerana melakukan aktiviti bersama sekeluarga pastilah jangka masa itu terasa bermakna. Antara aktiviti yang dilakukan anak-anak dara (dan maksu mereka) adalah mandi laut! Aduh saya memang gemarkan laut dan pantai. Jadi kalau tiada halangan pastilah saya yang selalu lebih sudu dari kuah...hehe!

2. Pisang Goreng

Sebelum daftar masuk ke hotel apartmen, kami sekeluarga sempat minum petang disebuah warung tepi jalan. Yang istimewanya mengenai warung ini adalah hidangan pisang goreng yang kuah cicahnya adalah sambal kicap.

Bagi saya yang tidak kuat pedas ini, sekali rasa sudahlah. Namun kepada yang lain kata mereka hidangan itu semacam "mari".


Pisang Goreng & Sambal Kicap

3. Emak

Terkejut emak bila tauke kedai goreng pisang bertanya diakah pelakon drama di tivi. Sekeluarga diserang tawa yang tidak sudah-sudah. Sejak bila emak saya jadi pelakon drama? Kakak tuan punya warung itu mati-matian fikirkan emak saya artis katanya sejak melihat emak turun dari kereta.

Tolong Beritahu...Artis Mana Yang Menyerupa Dengan Mak Ni?

Abang sulung saya mengusik kakak berkenaan dengan berkata emak kami tidak berlakon lagi tapi sudah tukar profesion sebagai pembaca berita...bertambah gamat tawa keluarga terburai!

4 comments:

zaki said...

wah,sambal kicap!..sangat meliurkan..

hani salwah yaakup said...

hehe...

mari kita meliurkan zaki...

Mohariz Yaakup said...

Aku tak puas hati..korang kena ajak aku jugak pas ni...Hotel aku bayar laa

hani salwah yaakup said...

muhahaha...

aku peserta je...org belanja...aku set je!!