Tuesday, May 31, 2016

Reruntuhan Utopia Dalam Perubahan (Change)




Tajuk Buku: Perubahan (Change)
Penulis: Mo Yan
Terbitan: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia
ISBN: 978-967-430-673-1
Harga: RM 20.00 (Semenanjung Malaysia)/ RM 25.00 (Sabah/Sarawak)
Tahun Terbitan: 2016
Jumlah Halaman: 103


Komunisme dalam sejarah pemikiran Barat sudah mula diperkatakan sejak dari zaman purba yang meliputi antaranya pemberontakan hamba Spartacus juga tidak ketinggalan pergerakan Mazdak di Parsi pada abad ke-5. Pergerakan ini dikatakan bersifat komunis daripada kritikannya tentang pemilikan hartanah persendirian oleh golongan institusi serta kritikan kepada masyarakat golongan atasan terhadap keistimewaan-keistimewaan yang dimiliki oleh mereka. Sesuai dengan kebangkitan revolusi industri pada era kemudiannya, permasalahan sosial iaitu perbezaan kelas dan penindasan golongan pemilik (aristokrat) terhadap golongan pekerja (proletariat) semakin jelas. Golongan pekerja dimanfaatkan sepenuhnya untuk mencari keuntungan kepada golongan pemilik tanpa diberi kebajikan yang sepatutnya. Waktu ini, Karl Marx, seorang sarjana Jerman muncul membentangkan definisi baharu komunisme (baca: komunisme moden) dalam memberi penentangan sistem kapitalisme yang menekan golongan bawahan dengan memberi gelaran mereka yang menentang sistem kapitalis sebagai “utopian socialist”. Definisi baharu komunisme ini kemudiannya diperjelaskan Marx and sahabatnya, Friedrich Engels menerusi The Communist Manifesto.

Ideologi yang dibawa Marx dan Friedrich ini kemudiannya menerima sambutan dalam kalangan negara Eropah terutamanya Rusia. Rusia pada waktu itu mengalami krisis kewangan dan dianggap negara paling miskin di Eropah, paling ramai buta huruf dan merupakan minoriti dalam kalangan pekerja industri. Menerusi Revolusi Rusia kemudiannya, ideologi ini diserap masuk dalam pemerintahan dalam usaha memajukan Rusia. Kesan daripada pengaruh Revolusi Rusia yang turut digelar “Revolusi Oktober” ini, telah mempengaruhi masyarakat di Tanah Besar China untuk mengambil contoh yang sama. Pada waktu ini, intelektual China kebanyakkannya terkesan dengan ideologi komunisme yang dibawa oleh Marx dan Friedrich. Perubahan Rusia memberi kesedaran kepada China yang mereka juga boleh berubah untuk menentang penindasan ke atas mereka setelah perang saudara dengan Korea dan Jepun juga gabungan kapitalis Barat yang diketuai oleh Amerika Syarikat dalam sekutunya. Seperti Rusia, China bangkit menjadi antara kuasa kuat dan ditakuti sewaktu perang dingin pada abad ke-20.

Meskipun begitu, komunisme hanya sebuah ideologi yang bersifat abstrak dan utopia. Niat asalnya untuk mewujudkan keseimbangan di antara dua pihak (pemilik) dan golongan pekerja namun begitu, bukanlah mudah untuk direalisasikan seperti dalam kerangka ideologinya yang molek dalam kertas. Seiring dengan perubahan waktu, modenisasi dan isu semasa (seperti insiden nuklear Chernobyl pada tahun 1986) telah melumpuhkan ideologi komunisme dalam blok-blok komunisme di Eropah. Walaupun insiden pemberontakan Tianmen Square pada tahun 1989, tidak berupaya untuk meruntuhkan komunisme di China sepenuhnya, namun begitu, hasil pemberontakan ini telah mengakibatkan banyak perubahan dalam pentadbiran China. Hal inilah yang dibawa oleh penerima Anugerah Nobel 2012, Mo Yan dalam novel Perubahan (Change) yang diterbitkan oleh Institut Terjemahan dan Buku Negara (ITBM) ini.

Menerusi novel setebal 103 halaman berkenaan, Perubahan (Change) mengupas tentang amalan Komunisme pada abad ke-20, faktor kejatuhannya, bagaimana kejatuhan ini tidak dapat dielakkan juga kesannya terhadap masyarakat. Mengangkat persoalan berat dalam masyarakat di China ini menerusi pendekatan novel sebagai autobiografi (dan sebaliknya); Mo Yan memperincikan mengenai perubahan-perubahan sosioekonomi masyarakat di China tidak menerusi mata pandang kejadian politikal yang berlaku di negara berkenaan. Ini dilihat berbeza dengan pendekatan penulis China yang sering membawa secara terperinci mengenai kejadian-kejadian politikal yang berlaku di China yang mencetuskan perubahan-perubahan berkenaan sebagai asasi penceritaan mereka. Mo Yan (juga seperti kebanyakan penulis dari Tanah Besar China) mengaplikasikan teknik “kembali kepada nostalgia”. Kelebihan nostalgia inilah yang menjadikan novel ini berbeza walaupun hendak berkisah mengenai permasalahan besar seperti kelemahan sistem komunisme di China.

Novel ini dimulakan dengan kisah Mo Yan yang “kembali” ke sekolah setelah tidak boleh menerima kenyataan dibuang sekolah kerana didakwa memfitnah seorang guru Matematik bernama Liu Tianguang yang dikatakan “mempunyai mulut yang sangat besar dan boleh memuatkan buku lima”. Sewaktu Mo Yan memasuki sekolah itu pada petang berkenaan, Liu Tianguang sedang bermain pingpong (permainan yang sangat terkenal di China dan malah China menghasilkan banyak pemain pingpong terbaik dunia) dengan seorang pelajar cantik bernama Liu Wenli. Kejadian petang itu diakhiri dengan insiden Cikgu Liu hampir tertelan bola pingpong yang dipukul oleh Liu Wenli. Mo Yan kemudiannya mengisahkan memorinya tentang seorang rakan sekelasnya bernama He Zhiwu yang menurutnya merupakan hero dalam kisah ini. He Zhiwu telah “membuang” dirinya dari sekolah setelah gurunya Cikgu Zhang bertanya mengenai cita-citanya. He Zhiwu menerangkan cita-citanya hendak menjadi seperti ayah Liu Wenli, seorang pemandu trak tentera yang hebat di kampung mereka. Cikgu Zhang marah apabila He Zhiwu yang tidak serius dengan pertanyaannya itu.

Seterusnya Mo Yan berkisah mengenai pengalamannya menyertai tentera kerana untuk mengubah corak kehidupannya yang hanya bekerja sebagai buruh di kilang kapas dan seorang petani. Menerusinya walaupun tidak berpeluang melanjutkan pengajian ke peringkat tertinggi, Mo Yan akhirnya dapat menjadi penulis yang hebat dan berkenalan dengan ramai kenalan seperti Juruteknik Zhang (yang menjadi pemandu trak serupa seperti mana bapak Liu Wenli) dan anaknya. Namun, pengalaman-pengalaman Mo Yan dalam tenteralah kemudiannya memberi peluang kepadanya menjadi lebih baik pada hari ini. Setelah beranjak lebih berusia, Mo Yan kembali bertemu dengan He Zhiwu dan Liu Wenli. He Zhiwu telah menjadi usahawan yang kaya raya tetapi tidak berjaya memilik Liu Wenli yang dicintainya sejak zaman persekolahan. Sementara Liu Wenli pula walaupun berkahwin 2 kali dan mengalami 2 kematian suaminya (suami keduanya adalah bekas gurunya Cikgu Liu) tetapi hidup bahagia.

Persoalan-persoalan mengenai komunisme dan kapitalisme sebenarnya disimbolkan menerusi watak-watak utama dalam novel ini iaitu Liu Wenli dan He Zhiwu. Liu Wenli digambarkan sebagai watak golongan pekerja yang diperjuangkan dalam ideologi komunisme. Sementara He Zhiwu pula golongan kapitalis yang sentiasa mencari peluang berbentuk materialisme. Lihatlah He Zhiwu setelah gagal melanjutkan pengajian sekolah menenangah, telah berusaha untuk mencari jalan perniagaan (menerusi jualan lembu dari Mongolia yang dibelinya dengan harga murah dan kemudian dijual di China dengan keuntungan 3-4 kali ganda; berkahwin dengan seorang gadis kacukan Rusia walaupun buruk kerana untuk keuntungan zuriatnya pada masa hadapan dari aspek fizikal dan bagaimana dia mempergunakan seorang tentera untuk mendapat tiket percuma). Begitu juga dengan watak Juruteknik Liu yang pada mulanya hanya sebagai seorang tentera yang redha mengikut kehendak-kehendak komunisme kemudian mencari peluang untuk naik pangkat dengan mengambil kesempatan terhadap seorang wanita tua yang mempunyai seorang anak berpangkat tinggi dalam tentera. Mo Yan memperlihatkan dengan jelas di sini, manusia dan sikap tamak kepada material. Meskipun pada awalnya bersetuju dengan sistem komunisme yang dimiliki oleh kerajaan, lama kelamaan jelak dengan hidup miskin dan tidak berharta. Hal-hal seumpama inilah diakhirnya melumpuh komunisme dan tidak mampu untuk mengembalikannya semula.

Sementara Liu Wenli walaupun dilamar oleh He Zhiwu yang lebih kaya, tetapi masih mahu meneruskan hubungannya dengan tunang (dan kemudian menjadi suami pertamanya) walaupun dikhabarkan bahawa lelaki itu tidak baik. Begitu juga dengan simbol yang digambarkan menerusi watak suami keduanya iaitu Cikgu Liu (yang hodoh dan merupakan seorang guru matematik). Secara tidak langsung ini memberi gambaran mengenai negara China dan golongan pemerintahnya (hodoh, tersepit, tidak mewah). Sebenarnya Mo Yan sejak dari awal novel telah telah memebri "hint" tentang bagaimana seorang guru hampir tercekik bola pingpong anak muridnya dengan pemerintahan yang akhirnya 'termakan janji-janji utopianya pada rakyat' dan hampir terbunuh. Hal ini sangat sesuai dikaitkan dengan pemberontakan Tianmen Square di mana memperlihatkan rakyat China hampir "melumpuhkan kerajaan". Di sini, Mo Yan menperjelaskan komunisme hanya sebuah reruntuhan utopia yang cuba dipercayai lagi oleh rakyat di China tetapi, secara perlahan-perlahan “menolak” dalam diam. Liu Wenli meskipun digambarkan bahagia dengan suami-suaminya (yang kedua-duanya digambarkan sebagai 'kerajaan' kerana seorang guru dan seorang anak seorang tentera yangberpengaruh) tetapi, sebenarnya siapa yang lebih kuat? Sudah semestinya Liu Wenli! Di tangannya 'kerajaan mengikut kata rakyatnya'.

Yang paling mengesankan dalam novel ini adalah, apabila He Zhiwu pada akhirnya menjelaskan kapitalisme (dalam hal ini kelebihan material) bukanlah semata-mata yang penting untuk sesebuah masyarakat. He Zhiwu kemudian mengambil contoh apa yang terjadi dengan kehidupan Liu Wenli (yang meski tidak kaya tetapi hidup bahagia). He Zhiwu bersetuju bahawa, kemewahan hati yang baik yang seterusnya akan menjadikan seseorang itu menjadi lebih tenang dan bahagia dalam kehidupannya serta memenangi peperangan ideologi.

Keunikan penceritaan yang mengangkat ‘kisah-kisah lain’ kehidupan masyarakat inilah menjadikan novel ini menarik untuk dihadam pembacanya. Penulisan yang lancar, menyangkut lebih kepada pergolakan manusia dalam sistem komunisme dan bagaimana meneruskan kelangsungan hidup "mencari ruang dan peluang" amat unik.



*Ulasan ini untuk Pertandingan Ulas Buku di Blog/Facebook 2016.