Friday, June 27, 2008

Jakarta...Jakarta...


Segitiga Emas Jakarta


Kawasan di bawah hotel


"Jakarta kebanjiran, di Bogor angin ngamuk.
Rumah ana kebakaran...gara-gara kompor mleduk..."


(Benyamin S, Kompor Meleduk)

***Kompor = Dapur


Saya tiba di Jakarta sehari sebelum perayaan ulang tahun ke 481 tahun ibu kota berkenaan. Ketibaan saya di bandar yang padat dengan penduduk ini dengan berbaki rasa capek dan kantuk beberapa hari sebelum itu. Jadual saya sangat padat sebelum berangkat ke Batavia ini. Malam sebelumnya sahaja saya terpaksa tidur sekitar jam 4 pagi mengusaikan segala hal. Namun, kerana wisata ini sudah mungkin mendatangkan pelbagai rasa dan pengalaman baharu, saya teruja untuk mendarat ke buminya.


Kawasan perumahan yang padat di bawah hotel

Di Bandara Soekarno Hatta (Bandar Udara atau Lapangan Terbang) sahaja, saya sudah lihat Jakarta memang berbeza dengan negara sendiri malah negara-negara yang pernah saya singgah. Keadaan Bandara Soekarno Hatta bolehlah saya samakan dengan keadaan Lapangan Terbang Kuala Lumpur di Subang. Seingat saya ke Lapangan Terbang Kuala Lumpur sekitar tahun 1990an, begitulah kesimpulannya dan perbandingan dengan Soekarno-Hatta. Di luar balai ketibaannya, suasana biasa yang perlu anda tempuh dalam hari-hari di Jakarta sudah pun dilihat dihadapan mata iaitu macet.

Saya dinasihatkan berkali-kali mengenai Jakarta. Rata-ratanya dari Abang saya, Mohariz Yaakup yang kerap ke sana. Katanya jangan berharap Jakarta itu dapat menerimamu seperti Kuala Lumpur. Disana, jangkalah apa yang tidak terjangkakan. Expect the unexpected. Nah, saya mengalamainya dan mengakuinya sepenuh hati.

Keadaan stesen minyak Partamina berhampiran Bandara Soekarno-Hatta

Maaf jika entri ini tidak bisa menyediakan anda gambar-gambar lambang kemegahan bumi Sunda Kelapa. Tidak ada gambar tugu monas, tugu selamat datang, patung Jeneral Sudirman malah Patung Pak Karno dan Dr Hatta. Bukan saya tidak berniat untuk mengetik gambar-gambar begitu. Tetapi, beberapa kali mengitar bundaran di hadapan tugu monas malah tugu selamat datang, saya tidak pernah berkesempatan untuk mengeluarkan kamera dari dalam tas saya.

Bukan tidak mahu memegang kamera di tangan. Bukan juga tidak mahu menggunakan kamera pada telefon. Saya cuma tidak berani berbuat begitu. Hatta dari dalam taksi. Apabila taksi berhenti kerana macet yang gila cuba bayangkan disekitar anda ada pengamen bermain alat muzik meminta sedekah, ada mas-mas yang berjualan koran dan majalah (suratkhabar dan majalahnya, 2+1 lagi dalam bungkusan plastik) malah ada juga yang berjualan keropok. Kadang-kadang saya fikir seronok juga kalau ada yang berjualan suratkhabar dan majalah sebegini dalam macet di Kuala Lumpur. Sekurang-kurangnya, mereka yang tersekat itu dapat juga menambah ilmu dan menggunakan masa yang terbuang itu dengan aktiviti berfaedah. Haha!


Ada yang sempat "bersanding" di Natrabu

Jika di Malaysia, jika terperangkap dalam kesesakan lalu lintas, kebanyakannya dalam kereta dan kalaupun ada motosikal pun semuanya sudah selesa ke hadapan atau ada juga yang mencelah di antara mobil-mobil yang berhenti. Di bumi Jakarta ini, motosikal sudah tidak bisa untuk mencelah kerana bilangannya lebih banyak daripada jumlah mobil yang ada. Rata-rata penduduknya lebih mudah bergerak dengan motosikal. Malah jika bermotorsikal pun anda akan terperangkap dalam kesesakan. Setiap kali ingin melihat kandungan dalam tas sendiri pun perlu berhati-hati jika didalam taksi yang tersekat dalam macet Jakarta. Ada sahaja mata-mata diluar mobil yang memerhati.

Kepada anda yang mungkin bercadang untuk memanfaatkan cuti anda ke Jakarta mungkin nasihat ini penting untuk anda:

1) Jangan cuba-cuba berbahasa Indonesia jika anda bukanlah ahli. Pokoknya anda mudah sekali dikuras!
2) Naik hanya teksi berlabel "Blue Bird". Taksinya berwarna biru. Taksi ini lebih selamat kerana mereka terikat dengan peraturan syarikat taksi. Jika ada antara pemandunya menguras duit anda, anda boleh laporkan pada pihak atasan.
3) Jika anda dikuras (selalunya oleh pemandu taksi) beri hanya caj yang tertulis pada meter taksi dan keluar. Pokoknya, kalau mereka berkeras dengan anda, anda juga perlu berkeras dengan mereka. Berkeras disini bukan menunjukkan kurangnya budi bahasa tetapi, untuk mendapatkan hak anda daripada ditipu.

Keadaan sekitar Jakarta sama seperti yang kita lihat melalui drama-drama (sinetron) yang ditayangkan di televisyen kita. Jalan rayanya dipenuhi orang (berjalan kaki, berspeda, bermotor, berbajaj ataupun bermobil). Di pinggir-pinggir jalan dipenuhi kedai-kedai kayu wartel (warung telefon), warnet (warung internet), kedai runcit (di hadapannya pasti ada peti sejuk menjual Teh Botol Sosro dalam botol...asyik dong!), kedai tampal tayar dan juga warung-warung berjual makanan (seperti yang banyak kita lihat di kawasan Kampung Pandan). Tidak pernah saya lihat kawasan yang lapang tidak berpenghuni, tidak ada orang berjalan. Semuanya pasti ada orang dimana-mana.

Bibik memberitahu pada saya di Jakarta ini memang payah untuk bertemu dengan kawasan yang merimbun hijau mahupun berbukitan. Jika dilihat dari atas kapal terbang, tiada kawasan yang tidak mempunyai kerdip lampu. Padat dan rata kawasan tanahnya. Tidak mustahillah jika penduduk Jakarta tidak dapat melakukan apa-apa semasa banjir teruk akhir tahun 2006 yang lalu.


Penghibur dikala ripuh dan senggang di Jakarta

Berkisah mengenai tempat penginapan, saya dan keluarga menginap di salah sebuah hotel yang tidak berapa jauh dari Pasar Tanah Abang dan juga Toko Sarinah. Pasar Tanah Abang ini mungkin sudah lama benar dibina. Kepada peminat lagu klasik pasti ingat pada lirik lagu "Bujang & Dara" nyayian Sam Saimun yang pernah menyebut kisah Pasar Tanah Abang ini. Disinilah tempat dimana masyarakat disekitar mungkin di seluruh Indonesia datang membeli barangan secara grosir (borong). Kebanyakan mereka yang datang kemari adalah mereka yang berjualan. Namun, ada juga yang datang kesana untuk membeli barangan secara eceran seperti kami sekeluarga. Pasar Tanah Abang ini sungguh besar dan mempunyai 8000 buah kedai. Barangannya cantik, murah dan berkualiti. Cuma kebolehan yang anda perlu ada adalah tawar menawar. Pandai menawar, semakin murah harga yang boleh anda dapat.

Tidak lengkap kunjungan seorang beluncas buku kalau tidak mencari buku di Jakarta. Ada juga niat di hati hendak ke Kwitang atau Pasar Senen memborong buku-buku terpakai. Namun, semacam saya nukilkan sebelum ini, saya tidak berani. Mujur sahaja ada Chrisna & Tiwi yang sudi menemani saya ke Mataraman. Kalau ke Mataraman apa lagi yang dikejarkan kalau tidak ke Toko Buku Terbesar di Asia Tenggara, Toko Gramedia lah!


Buku...buku...ooo..buku

Chrisna dan pacarnya Tiwi sudah menggeleng melihat gelagat saya. Jumpa buku terus ambil, jumpa buku terus ambil. Penuh dan sarat tas belanja saya dengan buku-buku yang sudah lama saya cari dan idam-idamkan. Mereka kata saya gila. Saya hanya gelak-gelak lihat mereka. Kata saya perkara begini adalah benda biasa bagi saya. Semasa berbelanja buku-buku ini teringat saya pada Nasriah. Nas, kalau kau di Gramedia aku fikir kau juga naik gila macam aku!.


Beluncas kena berhenti beli buku tahun ni. Masalahnya beluncas mana reti nak membeli buku...hahaha...

Sebenarnya terlalu banyak buku yang ingin saya ambil dan masukkan ke tas belanja saya. Namun memikirkan wang rupiah yang tersisa di tangan, saya meletak kembali beberapa buah buku yang sememangnya saya mahu benar. Terpaksa yang bertoleransi dengan Khaled Hosseini yang bukunya sudah pun dialih bahasa ke dalam bahasa Indonesia. Semasa melihat buku terjemaahan ini saya teringat Kak Rai yang gemarkan buku alih bahasa. Kata Kak Rai, buku yang diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia, lebih "sedap" bacaannya. Lalu, saya rembat juga Dunia Sophie, Jostein Gaarder. Bolehlah nanti kita bandingkan dengan versi-versi yang pernah dibaca Kak Rai dan Kak Nisah!.

Kegilaan saya pada muzik Indonesia juga seakan-akan terubat. Nah, lihat betapa "kegeraman" saya pada Maliq & d'Essentials, Tompi, Naif, Marcell , Afgan juga Yovie & Nuno dapat juga saya lunaskan. Seperti, koleksi buku-buku yang banyak saya rembat, sebenarnya banyak lagi koleksi CD yang ingin saya beli. Namun, sebagai pemegang segala perbelanjaan yang diamahkan ayah dan emak, saya tidak boleh hanya mementingkan diri sendiri. Kalau ikutkan hati, aduh...semua nak dicapai dan dimasukkan ke dalam beg. Haha...


Antara koleksi yang sempat tercapai tangan

Jakarta di usia 481 telah memanggil saya tiba ke buminya. Bila agaknya kesana lagi? Wah, pinta saya agar dalam masa-masa terdekat!


Matahari Jakarta yang menghantar saya pulang. Walaupun sebenarnya penerbangan pulang saya delay ke malam...haha...

Saturday, June 21, 2008

HSKU, Rakan MPR & Saya


Buku aturcara HSKU 2007

Oh betapa perasaan gembira yang menggebu-gebu hadir saat Nasriah meminta pertolongan saya sekaligus untuk turut serta dalam majlis Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2007 (HSKU 2007). Berpeluang ke HSKU (walaupun tidak memenangi apa-apa), memang membuat saya terlalu teruja. Melihat teman-teman di MPR, penulis-penulis yang saya kenal lewat ruang siber dan buku ataupun perkenalan di majlis-majlis sastera menerima hadiah masing-masing aduh, manisnya.

Nas, yang menang dua tahun berturut-turut. Mari cukupkan hetrik kau Nas!

Saya diserang macam-macam kata semangat, cabaran dan motivasi untuk menang tahun hadapan. Sesungguhnya saya berasa amat dan terlalu kecil untuk duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan mereka dalam dunia kesusasteraan ini. Bila membaca novel, antologi cerpen dan antologi puisi hasil pemenang HSKU, saya berasa saya belum layak untuk menang. Banyak lagi yang perlu saya pelajari untuk itu.


Novelis yang sedang mencipta nama, Ummu Hani. "Ummu, tajuk & kulitnya membuat saya tak sabar nak baca..."

Namun, kata-kata semangat mereka semacam membawa keyakinan di bucu-bucu hati. Insyallah, saya akan mencuba juga untuk ke HSKU. Jika, tidak menang dulu pun, pengalaman dan didikan untuk menerbitkan karya ke antara media terbaik ini akan mendidik cepu jiwa dan gelas ilham untuk terus dan terus menulis.


Ghafirah & Saya

Untuk anda yang memberi kekuatan untuk menang...terima kasih banyak-banyak kerana mempercayai saya. Akan saya ikhtiarkan untuk itu. Insyallah.


Ambil berkat HSKU...haha

Turut saya muat turun disini, antara gambar-gambar yang sempat saya ambil menggunakan "kamera" saya. Mungkin untuk anda yang tidak berpeluang ke HSKU 2007 kali ini...santaplah imej yang saya hidangkan ;)



Kak Nisah menang untuk kategori novel, Tawarikh Cinta.


Kak Rai ajak menang tahun depan sama-sama...hehe...

Mantan MPR yang menang...dimana saya menumpang gembira dan senang juga menjadikan contoh untuk kehadapan

Tuesday, June 17, 2008

Lagu Buluh Mensiang (The Song of the Reed)

Jalal ad-Din Muhammad Balkhi-Rumi

Puisi ini menarik perhatian saya ketika sedang ralit melihat bahan pameran di Muzium Kesenian Islam, Malaysia. Puisi "The Song of the Reed" atau dalam terjemahannya yang sempat saya salin ke telefon genggam, "Lagu Buluh Mensiang". Disini saya perturunkan kedua-dua versi puisi yang sempat saya lihat di dewan pameran muzium. Pada pendapat anda, puisi ini lebih "murni" dan "indah" di dalam bahasa yang mana satu? (Maaf, versi bahasa Parsi yakni bahasa aslinya tidak dapat saya tempel di sini kerana saya juga kurang arif bahasa berkenaan). ;-)



Dengarkan coretan buluh mensiang
dan kisah yang menceritakannya,
ia menyanyi tentang perpisahan:

"sejak mereka memisahkan aku dari rumpun mensiang,
aku mahukan hati yang terbuka dengan kerinduan,
siapa sahaja yang dipisahkan dari tempat asalnya,
ingin pulang ke pangkuan itu semula..."

(Lagu Buluh Mensiang, Rumi, Masnawi 1, 1-35)



Listen to the reed (flute),* how it is complaining!
It is telling
about separations,

(Saying), "Ever since I was severed from the reed field,
men
and women have lamented in (the presence of) my shrill cries.

"(But) I want a heart (which is) torn, torn from separation,
so that
I may explain* the pain of yearning."

(The Song of the Reed, Rumi, Masnawi 1, 1-35)


* Image credit to www.sheilaomalley.com/archives/rumi.JPG

Saturday, June 14, 2008

Ayah, Abah, Walid & Papa

Ayah saya mantan tentera laut. Oleh kerana itu, dia memang jarang berada di rumah seperti ayah kawan-kawan seusia dengan saya. Namun, saya tidak berasa sangat akan ketidakberadaan ayah di rumah hatta, saya sangat kecil sekali waktu itu. Ayah saya bersara awal daripada tugasnya sebagai tentera laut. Maka, usia kanak-kanak saya sentiasa sahaja bersama ayah.

Sejak ayah masih bekerja sebagai tentera lagi, waktu kelapangannya akan dipenuhi dengan upacara minum air tebu di pekan Sitiawan, Perak. Selain daripada itu, saya juga akan dibawa berjalan-jalan ke pasar malam mahupun ke mana sahaja dengan motor biru ayah (Motor biru itu pun masih ada di rumah kami di Kajang, cuma tidak boleh digunakan lagi). Selepas ayah pencen, kami berpindah ke Ipoh dan diwaktu ini ayah membeli sebuah kereta. Kereta merah pertama kami itu adalah kereta Mitsubishi Tredea berplat BCA 1662. Daripada bermotor biru kesana kemari, kami sudah bertukar angin naik kereta pula.

Abang-abang dan kakak memberi saya jolokan "anak ayah". Haha...saya hanya ketawa. Mungkin kerana saya yang paling bongsu dan kebetulan abang dan kakak semuanya ke sekolah berasrama lalu, perhatian itu lebih tercurah pada saya.

Lumrah seorang ayah lebih banyak memerhati daripada bersuara. Begitu juga ayah saya. Jika dahulu saya kurang dan agak takut untuk berkongsi segala permasalahan atau kusut dihati. Namun, sejak ke universiti oleh kerana pergaulan yang semakin melebar, saya lebih senang untuk berkongsi dengan ayah mengenai apa sahaja termasuklah hal-hal kecil sekalipun. Nyata pendapat yang diberi kadang-kadang lebih bernas dan lebih berkesan daripada pemikiran seorang anak yang bergelar perempuan.

Teringat banyak sungguh pengorbanan yang diberi ayah, membuat saya kadang-kadang sendu. Beliaulah orang yang beria-ia mengusahakan diri saya ke universiti, bersusah payah menghantar dan mengambil saya setiap hari pergi juga pulang dari Kajang-Shah Alam (sewaktu beliau belum mampu membelikan saya sebuah kereta), penyokong dan pendorong untuk saya sentiasa berjaya dalam pengajian (selain emak) dan bermacam-macam lagi.

Saya selalu melihat wajah beliau (juga emak) kini. Terutama sewaktu mereka lena tidur. Saya takut sekali saya tidak mampu dan sempat membalas semua jasanya. Apa yang mampu saya lakukan hanya hari-hari berdoa untuk kesejahteraan hidup, kesihatan yang baik, keimanan Allah SWT untuk mereka dan keredhaan daripada mereka untuk saya dalam menjalani kehidupan setiap hari.

Dua orang penting dalam kehidupan saya...Emak (Hjh Jaharah Yusof) & Ayah (Hj Yaakup Maakip)

Tuan Haji Yaakup b Maakip, semoga hidup kita bersama kekal berbahagia selama-lamanya. Selamat Hari Ayah!

Monday, June 09, 2008

Bila Perlu Menunggu Lebih Lama...

Semalam entah dari mana datangnya gerak hati, membuatkan saya ingin menyelongkar isi di dalam dompet sendiri. Ketika upacara spotcheck itulah saya menepuk dahi dan rasa cemas mula melamar ruang rasa. Sudah hampir seminggu lesen memandu saya sudah tamat tempoh!. Oh, dalam seminggu itu jugalah saya sebenarnya pemandu tanpa lesen yang sah. Nasib baik sahaja Allah SWT masih melindungi saya daripada keburukan. Saya teramat bersyukur kepadaNYA.

Macam mana saya boleh terlupa untuk memeriksa lesen berkenaan? Aduh, kadang-kadang perbuatan tidak sengaja yang digerakkan oleh nubari ini membawa pelbagai rahmat pada diri saya. Alhamdulilah, saya berazam untuk segera memperbaharui lesen keesokan harinya.

Keesokkan hari, saya ke sebuah pejabat pos yang terletak di Bangi. Ketika melangkah untuk mengambil nombor, terlalu ramai orang sudah memenuhi kawasan dalam bangunan tersebut. Semua dengan pelbagai hal. Hendak pos bungkusan, kiriman wang, bayar bil, urusan JPJ (seperti saya sendiri) dan bermacam-macam urusan yang memerlukan tindakan segera. Lalu, saya berjalan gontai mengambil nombor giliran.

Nombor yang saya terima adalah 2168 dan dalam waktu yang sama pegawai di kaunter sedang melayan pelanggan bernombor 2121. Menyedari bahawa saya sudah masuk ke perangkap masa, saya hanya membiarkan diri melihat sekeliling (setelah menyalahkan diri tidak membawa sebarang bahan bacaan).

Sudah lama tidak membuat sebarang urusan di dalam pejabat pos ini maka, saya memberi peluang pada mata untuk melihat hiasan dalaman yang sudah diberi dekor ulang. Gaya yang ditonjolkan kali ini nampaknya memberi sebuah perasaan bahawa misi POS Malaysia adalah untuk melayan pelanggannya dengan lebih baik.

Sistem pengudaran yang baik, bersih dan juga menyediakan kerusi panjang yang lebih banyak supaya selesa pelanggan yang menanti menunggu. Bilangan kaunter juga bertambah dari bilangan yang ada sebelumnya. Baguslah sekiranya itulah niat dan misi POS Malaysia. Tidaklah nanti POS Malaysia tetap memberi servis buruknya walaupun masa sudah beranjak dan perkembangan teknologi maklumat yang semakin pesat.Teringat saya suatu ketika dahulu saya juga tidak selesa untuk berurusan di pejabat POS, gara-gara hiasan dalam yang agak menyeramkan. Tetapi, itu dahulu bukan kini.

Saya terus menanti dan menanti...

5 minit...10 minit...hanya 3 pelanggan sahaja baru sahaja dilayan. Padahal, di ruang dalam pejabat pos itu ada lebih kurang dalam 40-60 orang yang perlu dilayan pegawai berkenaan. Kakak disebelah saya dan kawan-kawannya sudah banyak kali mengeluh. Begitu juga abang yang berada di belakang saya. Sebanyak-banyak kaunter yang disediakan, hanya 2 buah sahaja yang beroperasi. Sebuah lagi kaunter hanya diduduki pegawai bertugas yang sedang menyiapkan kerja-kerja yang lain namun, tidak pula mengambil sebarang pelanggan.


Tiba-tiba, sebuah kaunter yang beroperasi berhenti melayan pelanggan. Hanya sebuah sahajalah kaunter yang tinggal untuk melayan kehendak pelanggan yang inginkan pelbagai kemudahan yang disediakan.

Saya menanti lagi...


Setelah 10 minit berusaha untuk menangani masalah yang dihadapi. Akhirnya pegawai di kaunter yang berhenti melayan pelanggan tadi, terus mengangkat papan tanda menyatakan komputer off-line. Maka, dengan panas hati, kebanyakan pelanggan keluar dengan merungut-rungut. Jika saya sahaja sudah menanti hampir 30 minit, bagaimana dengan pelanggan yang sudah berada lebih dahulu daripada saya. Saya juga dengan pantas keluar dan menuju ke sebuah pejabat pos lagi yang berhampiran.

Di pejabat POS Malaysia yang kedua, agak lumayan kerana jumlah pelanggannya tidaklah seramai di pejabat POS sebelumnya. Saya hanya perlu menanti dalam 6 orang pelanggan sahaja. Namun, saya fikirkan saya akan dilayan dengan lebih cepat berbanding pejabat POS yang pertama tetapi, aduhai!.

Misi yang baik pada saya seharusnya perlulah seiring dengan tindakan dan perlakuan. Misi sahaja lebih tertampang, imej sahaja diubah namun, jika servis dan sikap masih juga di tampuk yang sama, lebih baik adanya misi itu dikaji semula. Apa yang saya lihat dalam kes seperti saya ini, masalah utama kebanyakan kaunter-kaunter pejabat kerajaan mahupun semi kerajaan adalah sama. Antaranya;

  • Kaunter sahaja banyak tetapi, tiada pegawai yang bertugas. Dalam satu-satu tempoh pelanggan ada 60-70 orang namun, kaunter yang beroperasi hanya 2 atau 3.
  • Pegawai yang tidak cekap.
  • Sistem IT yang lemah. Lebih kerap off-line daripada online.
Namun, tidak semua kaunter pejabat kerajaan yang masih sebegitu. Keluarga saya pernah berurusan dengan Pejabat Pendaftaran di Melaka dan emak memberitahu di situ tidak hanya misi, imej malahan servisnya sebaik apa yang mereka inginkan. Maka, tidak hairanlah jika pejabat berkenaan memenangi hadiah perkhidmatan terbaik. Mungkin pejabat-pejabat kerajaan dan semi kerajaan yang lain boleh jadikan mereka contoh untuk memperbaiki diri sendiri.

Bila berkata mengenai perkhidmatan yang cekap, efisyen dan tidak membuang masa pelanggan, teringat pengalaman saya sewaktu berurusan dengan Pejabat Buruh berhampiran China Town, Singapura. Sewaktu melangkah masuk saya lihat begitu ramai sekali sedang menunggu giliran untuk melangsaikan kehendak mereka. Saya sudah berfikiran bahawa saya akan mengambil masa hampir setengah hari sahaja untuk menyelesaikannya. Namun, sangkaan saya meleset kerana saya dilayan hanya setelah menunggu 10 minit.

Saya bukan hendak memburukan negara saya dan sekaligus menaikkan negara lain. Tidak sama sekali. Tetapi, saya kagum melihat cara mereka. Kaunter banyak dan hampir kesemuanya dibuka untuk melayan pelanggan. Cara yang mesra dan kemudahan IT yang baik untuk pegawai-pegawai mereka. Sekaligus, mereka tidak membuang masa pelanggan. Masa yang dijimatkan itu sahaja boleh menyumbang kepada pembentukan produktiviti di kalangan masyarakat. Ha...sapa nanti yang untung? Pastinya semua pihak saya kira.

Photo credit to (link)

Thursday, June 05, 2008

Ulasan Utusan Malaysia Mengenai Program PENA di Sungai Tekala


Ulasan Utusan Malaysia mengenai Bengkel PENA di Sungai Tekala tempohari boleh dibaca disini.

Tuesday, June 03, 2008

Kisah Tentang Remy dan Kehidupannya


Poster "P Ramlee The Musical--The Life, The Loves & The Inspiration

Jika bercerita mengenai figur seniman seorang ini, barangkali saya tidak pernah punya masa yang cukup. Ramlee b Puteh atau nama sebenarnya Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh sememangnya telah meninggalkan sekian banyak jejak dalam diri saya ini. Seperti kebanyakan mereka yang seusia, sungguhpun tidak pernah menyaksikan sendiri zaman kegemilangan Allahyarham Remy, tetapi kami mempunyai kenangan dan maksud P Ramlee dalam hidup kita sendiri. Saya hanya mengenali P Ramlee lewat filem-filemnya, lagu-lagu alunan dan ciptaannya juga pembacaan yang tidak seberapa, tetapi semacam orang lain, entah kenapa saya sukakan karya-karyanya juga kesenimanannya sebagai seorang anak seni.

Saya tahu saya bukan siapa-siapa jikalau hendak bercerita mengenai Allahyarham. Lalu, coretan ini mungkin sahaja sebagai salah satu luahan yang ada dalam diri saya sebagai seorang peminat. Hampir setiap malam saya kini, bertemankan filem-filem Allahyarham. Setiap malam kadang-kadang jam 1 pagi dan kadang-kadang pula jam 3 pagi, jikalau saya terpaksa berjaga malam untuk menyiapkan tugasan, saya pasti akan mengambil kesempatan itu menonton filem-filem Allahyarham di ASTRO Prima. Jadi, mungkin kerana berulang-ulang kali menonton filem-filemnya, saya menjadi hafal dialog untuk beberapa babak filem Allahyarham. Ibu sudah beberapa kali bertanya, tidak bosankah saya boleh menonton filem-filemnya berulang kali? Saya tertawa. Saya rela dipertontonkan filem Allahyarham daripada terpaksa menonton kebanyakan drama, sinetron, filem kita ini (bukan semua, tapi kebanyakan!).

Oleh kerana keterujaan saya pada P Ramlee lalu, peluang untuk menonton persembahan teater "P Ramlee, The Musical" tidak saya lepaskan kali ini. Pertama kali dahulu saya tidak sempat untuk membeli tiket kerana pada hari pertama sahaja persembahan, tiket sudah habis dijual. Hal yang sama terjadi apabila saya mahu menonton Puteri Gunung Ledang oleh produksi yang sama, Enfiniti Productions Sdn Bhd. Jikalaulah semua produksi teater tanahair mendapat sambutan yang sama hebat sebegini, alangkah gembiranya!


Firdaus & Saya

Bercerita mengenai "P Ramlee The Musical", seperti biasa jika produksi yang dipanggil muzika pastilah akan menerapkan elemen-elemen muzik, nyanyian dan tarian untuk memenuhi kehendak sesebuah produksi yang disebut muzika. Dua teman saya yang turut serta menonton memberi komen bahawa mereka tidak dapat fokus dengan dialog pelakon utama kerana terkadang diatas satu pentas yang sama, dua tiga pergerakan berlaku serentak. Baru hendak lihat yang ini, disana sudah berlaku aksi lain. Saya hanya senyum, tidak perlu berkata apa-apa. Pada saya, muzikal memang sebegitulah caranya. Semua elemen nyanyian, lakonan dan tarian kadang-kadang berlaku serentak. Hendak tidak kita sendiri perlu pandai memberi fokus. Itu pendapat saya sebagai penonton.


Azree: Tak dapat bergambar dengan Musly, dapat bergambar dengan posternya dah ler...

Daripada aspek lakonan saya kira, Musly Ramlee benar-benar membuatkan saya terimbau dengan kenangan-kenangan P Ramlee yang saya raih lewat tontonan filem-filemnya. Beliau nampak real bukan sahaja menerusi lakonan, raut wajah, pergerakan malah nyanyiannya. Saya tidak mahu membandingkan watak P Ramlee yang dibawa Musly dengan Sean Ghazi. Saya tidak menonton teater ini pertama kali dahulu. Jadi, jika saya membuat perbandingan, saya sudah berlaku tidak adil. Tetapi, jika kita lihat tulisan di akhbar minggu ini sahaja kita mungkin maklum bagaimana hasil lakonan Musly.

Begitu juga dengan watak Azizah lakonan Emelda Rosmila dan Dato' Siti Nurhaliza. Tidak adil saya kirakan. Itu sudah menjatuhkan hukuman tanpa membuat pertimbangan yang adil. Namun, apa yang boleh saya kira, seorang pelakon yang diberi peran Azizah hendaklah sedaya upaya berusaha menyerlahkan karektornya.

Atilia yang saya tahu selama ini mempunyai suara yang mengancam nampaknya sudah pandai untuk menarik perhatian penonton sebagai pelakon pula. Meskipun, sesekali ada juga kejanggalan namun, usaha itu sudah cukup baik untuk beliau beranjak ke suatu sudut seni lagi dalam dirinya. Mana tahu, setelah dua percubaan yang diberi ini beliau mampu beri yang lebih baik dalam lakonan pada masa akan datang.

Sesungguhnya, bahagian pertama produksi ini agak membosankan mungkin kerana ceritanya yang bergerak lambat dengan gubahan muzik yang cuba diperdendangkan kurang masuk dengan latar era cerita berkenaan. Entahlah. Sebagai peminat lagu-lagu bertaraf klasik saya merasai lagu yang diperdengarkan sudah tidak melambangkan masa itu. Muziknya sudah jadi muzik kini. Kan pelik tu. Cerita dan latar berjalan atas zaman 40an, 50an, 60an dan 70an tapi, muziknya sudah bunyi era 2000an!.

Firdaus: Aku dah jatuh cinta dengan lakonan Melissa Saila

Melissa Saila menjadi penyelamat dengan aksinya yang WAH!. Kadang-kadang untuk teater yang berlebih itu lebih baik kerana teater berbeza dengan drama televisi dan filem, kalau berlebih nampak ganjil. Tiada apa yang mampu diungkapkan hanya sebuah standing ovation untuk beliau. Juga untuk Liza Hanim. Kemerduan suara dan gayanya membikin saya terfikir yang dipentas itu bukan Liza Hanim tetapi, Allahyarhamah Puan Sri Saloma!

Keratan akhbar

Secara peribadi, keseluruhan produksi ini sangat baik tetapi, hanya dua buah babak yang saya kurang bersetuju. Perkara ini juga pernah disuarakan seniman lama seangkatan dengan Allahyarham Tan Sri P Ramlee dan saya juga pernah membacanya di akhbar semasa pertama kali teater ini dipentaskan. Babak pertama apabila P Ramlee diberi kepercayaan untuk mengarahkan filem untuk kali pertamanya. P Ramlee sebenarnya memperoleh peluang untuk menjadi pengarah adalah disebabkan sokongan Jaafar Abdullah, seorang eksekutif di MFP (Malay Film Productions).

Babak seterusnya adalah apabila P Ramlee di suruh meninggalkan MFP dan diminta ke Kuala Lumpur kerana kegawatan didalam MFP. Menurut Nasir P Ramlee menerusi bukunya, Bapaku P Ramlee (keluaran MPH Publishing), Allahyarham hendak ke Kuala Lumpur bukan kerana kegawatan MFP malah kegawatan MFP juga berlaku setelah P Ramlee sudah mula mengarah di Studio Merdeka, Hulu Kelang. P Ramlee hendak ke Kuala Lumpur adalah kerana desakan hatinya yang hendak menyumbang sesuatu untuk negara tercinta, Malaysia yang pada waktu itu baharu saja ditubuhkan.


Dari kiri; Atilia (suka suaranya!), Liza Hanim & Melissa Saila

Mungkin, cerita ini sengaja di"indah"kan dengan tujuan. Saya juga bersetuju dengan mana ada sebuah produksi yang akan mengambil sesuatu cerita mengenai seseorang tokoh dengan terlalu rinci. Jika itu berlaku berkemungkinan masa untuk pementasan juga mengambil masa yang lebih lama disamping, kos yang juga akan bertambah banyak.